Kronik afJesper Jespersen

professor emeritus ved RUC

I lyset af den fortsat stigende velstand er ’råderummet’ i den økonomiske politik stort. Det er et politisk valg, hvad dette råderum skal bruges til. Mit forslag ville være at dele råderummet ligeligt mellem en bæredygtig udvikling og øget velfærd og reducere arbejdstiden.

Professor i økonomi: Der er rigeligt råd til at geare ned til en 30 timers arbejdsuge

Lyt til artiklen

Go’morgen til endnu en arbejdsdag. Dem kan der tilsyneladende ikke blive for mange af efter regeringens mening. Vi har simpelthen ikke råd til at holde så meget fri, lød begrundelsen fra en statsminister, der havde lagt ansigtet i dybe bekymrede folder.

Jamen når jeg ser på tallene, så spørger jeg: Hvad er det, ’vi’ ikke har råd til? Statskassen bugner i disse år med overskud på mere end 60 milliarder kroner. Den planlagte udvidelse af militærbudgettet vil ikke komme i nærheden af dette beløb.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her