Kronik afAndreas Lloyd,
Paul Natorp,
Kristin Birkeland,
Morten Daus-Petersen
Andreas Lloyd er antropolog.
Paul Natorp er ba i spansk og kommunikation.
Kristin Birkeland er kaospilot.
Morten Daus-Petersen er cand.merc.
De er alle aktive som demokratirådgivere i foreningen Sager der Samler.
Flere og flere danskere føler, at de står uden for det demokratiske system. Dette demokratiske udenforskab er ved at slå sprækker i demokratiets fundament. Men der er en løsning. Den kræver dog, at demokrati ikke kun fejres i festtalerne, men rent faktisk forankres i hverdagen …
»Stadig flere danskere oplever demokratisk udenforskab. Flere end vi tror«
Lyt til artiklen
Henter...
Forleden havde vi besøg af en gruppe studerende her hos Sager der Samler – et lille kulturhus i Aarhus, der støtter mennesker i at bruge deres stemme og handlekraft i fællesskab med andre. De studerende var ressourcestærke og engagerede unge, som arbejder med grøn omstilling og bruger en stor del af deres vågne timer på at tænke over og finde løsninger på de enorme klima- og miljøudfordringer, vi som samfund står over for.
Men da samtalen faldt på demokrati og politik, gav de udtryk for en følelse af at stå udenfor. »Jeg følger med i medierne, stemmer ved valgene og prøver at engagere mig, hvor jeg kan«, forklarede en af dem. »Men jeg føler ikke, at det nytter. Jeg føler ikke, at vi bliver lyttet til«.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.