Kronik afSofie Risager Villadsen

Medlem af Radikal Ungdom samt verdensmålsambassadør

Diskursen, når vi i dag snakker klima og andre kriser, er præget af håbløshed og frygt. Og selv om jeg også mener, det er helt legitimt at frygte krisen, ville jeg ønske, at vi også talte om de mange fremskridt, der sker, således at diskursen også kan bære præg af håb. Håb til at skabe handling.

Ung kvinde: I dag ved jeg, at vi ikke behøver en revolution for at løse klimakrisen

Lyt til artiklen

Hvis du helt selv måtte bestemme, hvilket årstal du blev født i, uden at vide, hvor i verden du blev født, hvilket årstal ville du så vælge? Mange ville nok sige et årstal, som ikke er år 2024. ’De glade 60’ere’ eller ’de fede 80’ere’. Der var alting bare lidt sjovere, ikke?

Man kan næsten se det for sig: Ingen klimakrise eller Ukraine-krig. Bare børn, der trives og leger på vejen. Ingen skærme til at skabe mindreværdskomplekser og ingen sociale medier til at skabe pseudofællesskaber. Solen skinner, og der er liv og glade dage. Dengang var der masser af håb.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her