Arbejderne producerer samfundets økonomiske værdier

Lyt til artiklen

Som jeg kommenterere et par gange i Daniel Skovhus' debatindlæg, "Er Thor Möger bannerfører for de hårdtarbejdende?", så bør vi også fokusere på, at arbejderklassen - ikke bare i Danmark, men i hele verden - står for langt størstedelen af frembringelsen af de økonomiske værdier i samfundet.

Jeg har ikke 100 % styr på tallene, men så vidt jeg husker, så får en arbejder i snit 5-10 % af den værdi, han eller hun har frembragt via sit arbejde, i løn. Resten - 90-95 % - må da have et eller andetsteds. Om der er kun én mulighed, efter at arbejderne betaler skat af sin løn, og ikke sin frembragte, økonomiske værdi: nemlig arbejdsgiveren og virksomheden! Ikke underligt, at overklassen, OGSÅ i "verdens ligeste land", kan have så priviligerede leveforhold, pensioner, som en arbejder kunne leve et helt liv på alene osv., når ens løn reelt kommer fra arbejderens produktivitet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her