"Velsignet være læreruddannelsen"

Lyt til artiklen

"Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde" - sådan sagde Jesus, efter sigende, da han talte fra Sinai-bjerget. Selv sidder jeg, i skrivende stund, på min kontorstol ved min computer og siger det samme. Ikke af Moseloven, men af læreruddannelsen - af lærergerningen! Meget ligesom Jesus tales der ofte i lignelser om denne uddannelse og gerning! Vi skal opfylde uddannelsen og lærergerningen! Vi skal velsagtens opprioritere og opkvalificere den! Jeg spørger så, sker dette med hjælp udefra eller indefra? Kan vi løse alt ved blot at hæve adgangskravene? Er man en mere kvalificeret lærer, hvis man blot har gode karakterer? Er man mere moden til opgaven med at opdrage, uddanne og danne de kommende generationer? Jeg tror det ikke - ikke alene! Det er rigtigt, at der på uddannelsen går flere, som man ikke ønsker skal være lærer for ens egne børn, men det er sjældent pga. deres faglighed. Det er snarere det menneskesyn og den pædagogik de besidder - eller nogle gange ikke besidder! Men lad os nu ikke nedbryde, men opfylde, som Jesus sagde! Lad os nu opfylde og se på de studerende der allerede gør sit til at kvalificere deres uddannelse og som allerede nu sætter en stolthed i det store erhverv det er, at uddanne, danne og opdrage den kommende generation! Kære medmennesker, transformationen starter i dag!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her