Rejser m.v.

Lyt til artiklen

Som nævnt i andre debatter ved jeg (heller) ikke, hvorfor den såkaldte kreative klasse ikke vælger andre rejseformer end rutefly. Faktisk ved jeg ikke engang, hvor kreativ den kreative klasse er.

De seneste fem år har jeg fået for vane at tage til koncerter o.lign. i bl.a. Tyskland og England. Kun til England rejste jeg med rutefly, og inspireret af klimadebatten i 2009 valgte jeg at prøve tog som alternativ. Nu er det min foretrukne rejseform, når der ikke er brugbare direkte flyafgange fra el. til Tirstrup Lufthavn. Jeg synes, det er en mere behagelig og mindre restriktiv rejseform, og togskift er nemmere end skift til og fra rutefly. Til mine destinationer har kun togene under den engelske kanal check-in før afgang og fast pas- og sikkerhedskontrol før afgang, og selv den er mindst omstændig end lufthavnes sikkerhedskontrol. Check-in tiden til de tog er 30 min. Den vigtigste restriktion for mad, drikkevarer og toiletartikler er, at de ikke må kunne spildes i røntgenapparater, elektronisk udstyr må anvendes på hele rejsen, tog har ingen sikkerhedsbælter, og check-in foregår i de fleste tog efter afgang. Til gengæld er rejsetiden typisk længere især fra og til Danmark. Rejser over ca. tusind km. kan med fordel deles op med en overnatning i en storby undervejs.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her