I sidste uge kom det frem, at ansatte på Psykiatrisk Center Glostrup havde rettet en anonym henvendelse til sundhedsstyrelsen, idet man var bekymret over en stigende brug af overmedicinering af patienter med akut psykose. Som bestyrelsesmedlem i pårørendeforeningen Bedre Psykiatri´s lokalafdeling i Brøndby/Hvidovre, føler jeg, at det er væsentligt at reagere på en sådan nyhed. Og hvorfor så det? Jo, for pårørende til mennesker med psykisk sårbarhed spiller tryghed og sikkerhed en væsentlig rolle. Hvis vi oplever svigt i psykiatien, rammes vi som pårørende. Vi bliver usikre og nervøse, da vi ligger meget ansvar over på de professionelles skuldre.
Min holdning er, at personalet på landets psykiatriske afdelinger ikke er onde mennesker. Jeg insisterer på at de ønsker det bedste for de sindslidende. Derimod er det en kendt sag, at sygehusvæsenet igennem de senere år er blevet ramt af massive besparelseskrav. Parallelt med de økonomiske udfordringer, slås hospitalspsykiatrien med en række andre strukturelle problemer, som gør arbejdsbetingelserne svære. En af de helt store udfordringer handler om personalerekruttering: det er ganske enkelt svært at tiltrække læger og sygeplejersker til en sektor der er behæftet med dårlig medieomtale og dårlige rammevilkår. Jo, tingene hænger desværre sammen.