Labyrinten, man kalder for uddannelsessystemet

Lyt til artiklen

Jeg har i år afsluttet min hf og skal efter ferien starte på universitetet. Jeg er 25 år, og når jeg er færdig med min kandidatuddannelse, vil jeg være fyldt 30. Det ser altså ud til, at jeg går stik imod statens ønske om, at få mig hurtigt igennem uddannelsessystemet og videre ud på arbejdsmarkedet. Men er det mig, der er doven, eller kunne staten ikke have gjort det nemmere for mig, så jeg allerede nu var færdiguddannet?

Lad mig starte med at sige, at jeg i stort set hele mit liv har gået i skole. Alligevel er det kun de næste fem år, jeg skal bruge på at udvikle kompetencer og evner, som jeg skal bruge i mit fremtidige erhverv. Vejen dertil har været lang og kringlet, og det er til dels min egen skyld, at jeg ikke har valgt en lige sti mod mit mål. Men dette skyldes, at der her i landet er et hav af forhindringer, biveje og mangel på skiltning, som gør det umådelig svært for den unge rejsende at vælge rigtigt. Specielt når ens guide på turen i sidste ende kun er en selv…

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her