Passiv druk - en uddybning

Lyt til artiklen

Det har været overvældende men også glædeligt med de mange meninger på Politikens netdebat om mit indlæg om alkohol den 13. juni, for det var lige præcis det, der var mit ærinde: At starte en debat om vores holdning til alkohol. Og hold da op – en ”holdnings-hvepserede” jeg har stukket hånden ned i. Men det vidste jeg jo godt på forhånd. Som en læser skriver - det viser jo, hvor hellig en ko alkoholen er i Danmark.

Jeg har provokeret med begrebet ”passiv druk” for at henlede opmærksomheden på, at alkohol rent faktisk har nogle gener og skadevirkninger for andre mennesker – og for hele samfundet som sådan. Jeg ville prøve at flytte fokus fra at opfatte alkohol og skadevirkningerne som noget individuelt til at brede det ud til noget relationelt. Alkohol er et stemningsændrende – og adfærdsændrende stof, så det er jo logik, at det ændrer den måde, vi agerer overfor andre mennesker på.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her