I pad`en er det nye hit i mange skoler en glimrende indlærings maskine som børn og unge og også voksne kan skrive lege og høvle løs på, en dippedut ting med en fin touch skærm og en smart lille mappe til og så er den nem at bruge, jeg overrasker mig selv ved at skrive det her og jeg har ikke noget imod at lyde som en gammel mand trods min alder og jeg skal ikke brokke mig løs over manglen på gamle dyder og skråskrift og det at være istand til at kunne holde kæft i en halv time selvom man er koncept barn status symbol og mega ønsket, det er super godt med teknologi og interface og kommunikation, jeg er jo selv vokset op i denne fabelagtige tidsalder, hvor underholdning og indlæring går hånd i hånd.
Lidt forvirrende intro?, ja det synes jeg egentligt selv, men nu skriver jeg løs for jeg har lige noget på sinde, en tanke eller 80 for der er noget der bekymrer mig da jeg kan se en debat omkring om børn og unge der er kørt helt af sporet,for det er som om vi omtaler vores børn og unge som værende dem der skal redde vores fine og suveræne velfærds samfund, men det skal være på vores præmisser, vi sætter standarten og så skal den kommende generation ellers bare følge med,men har vi spurgt dem? er det de har lyst til? det er det umiddelbart ja når vi serverer dem vandmelon og playstations og kører dem frem og tilbage til skole, fodbold og andre aktiviteter for det er jo mega fedt med alle de muligheder og aktiviteter, men det har en hage, det har et forbrug, der er en forvirring et tidspilde en distraktion, en manglende evne til at kunne fokusere i denne tid med skærme og aktiviteter overalt, for de skal jo være klar til at indtage verden med stor flid evner og et arsenal af Mac computere og mobil telefoner. Men det er blevet svært for børn at finde fokus og det er blevet svært for forældrene at opretholde en ordenlig diciplin med alt det nye teknologi omkring dem. I nyheder og aviser revser vi ungdommen for at være forkælet og lad og doven og kravene bliver skærpet og forventningerne højere, men der er ikke rigtigt nogen der viser selverkendelse og selv tager ansvar da det jo ikke er unge generationen der skal vise sig selv hvordan man skal gebærde sig i skole, arbejde og samfund, vi undervurderer dem, tror vi virkelig at børnene ikke følger med i stor politik og nyheder på deres egen måde, jeg har arbejdet med børn og unge i flere år nu og en ting der overrasker mig er deres forståelse for seriøse og meget voksne emner som f.eks psykologi økonomi og karriere , det går stærkt med at danne sig et indtryk og især med den lette tilgang til info, det går for stærkt, de er da selv bekymrede, de er da selv stressede, finanskriser krige og voldsager florer overalt i nyheder og aviser, en fearfactory der nok er designet til at ramme de voksne men den rammer også de små mennesker, men vi voksne forventer fremgang med muligheder og en økologisk maddrift som ikke belaster naturen men bakker vi det selv op? når vi ruller ud i to biler hver morgen for hente penge i en firkant 8 timer om dagen, har vi noget at ha`det i ? Det mener jeg faktisk ikke og her har vi et kæmpe problem for vi sidder selv fast i et system der fordrer mere og mere, en højere løn eksklusive flyrejser til næsten billigere penge end en tur til hovedstaden, vi vil have en økologisk burger og vi vil ikke betale mere for den end den konventionelle 80`er burger som jeg voksede op med, for det kan sgu ikke passe at det skal være SÅ dyrt ikke at sprede gift ud over hele pløjemarken så man kan få noget sundt at spise, det må simpelthen være fordi at den taber der står bag skranken får en alt for høj løn, ta`en uddannelse hvis du vil have en ordenlig løn din forkælede servitrice! vi glemmer hvor forkælede vi selv har været, med høj s.u og velfærdsgoder i årtier som bakker om os, den tid er slut, vaskemaskinen er opfundet, forbrugsgoderne er opfundet og markedet er mættet på alle områder det er svært at forny sig og skabe en branche i en tid hvor politikerne efter iværksættere, jeg mener virkelig at det er vores egen skyld at/hvis det ikke går så skide godt med Dk`s og Europas ungdom, vi presser dem ud i et overdrev med 20 år lange uddannelser og kurser og skolegang. Så seriøse de er blevet, så hungrende efter succes og et perfekt udtryk, det er skræmmende, lad dem dog smadre sin rustne cykel og lær dem at reparere den igen hvis de vil cykle, lad dem dog være i fred og danne sit eget indtryk af verden, jeg synes vi har en fremragende ungdom som bare er under pres fra en forkælet forældre generation der har været så heldige at leve i sus og dus i en lang optids periode med masser af olie og plads og muligheden for at købe sig et hus selvom man er lager ekspedient, det liv får den nye generation ikke, det er som om de unge godt ved at hvis der ikke kommer gang i hjulene inden man 25 år, så er man sat af. Det er en jagt og en tro på muligheder som alligevel ikke altid er der. Lad dem være i fred og begynd at kigge på os selv i stedet for. God vind derude.