At Villy vælger at trække sig som formand nu, kan jeg ikke bebrejde ham. Det er fornuftigt at ærligt indrømme, at han ikke kan udføre begge opgaver (som både formand og minister) tilstrækkeligt samtidig. Det tror jeg forøvrigt ikke at nogen andre kunne have gjort det meget bedre. Som udenrigsminister sidder man på en af de største ministerposter, og bruger en stor del af sin tid i udlandet - og så samtidig at skulle være formand for et parti i regeringen, der om nogen har brug for særlig pleje, er mere end hvad man kan forlange, selv af en erfaren politiker. Jeg synes det er meget ansvarsfuldt, ikke at tage en så vigtig opgave på sig, hvis man ikke ved at man kan udfylde til fulde. Stor ros til Villy herfra - som har gjordt et fantastisk stykke arbejde i gennem årene. SF's store sejr ved forrige valg, må man sige at kunne ham en stor del af æren for. Derudover mener jeg personligt, at hans arbejde i den nuværende regering er blevet alvorligt undevurderet. Var SF ikke gået på kompromis, og indgået det tætte samarbejde med socialdemokraterne, havde der efter min bedste overbevisning slet ikke været nogen ny regering. Så jeg siger tak til til den kære Villy Søvndal for alt det gode arbejde som formand, og rigtig god arbejdslyst som minister!
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Han nægter at lade sig betjene på engelsk, når han går på restaurant i Danmark
-
Ny måling: Danskernes tillid til ét europæisk land er femdoblet
-
Kong Carl Gustaf: »Jeg tror ikke, at hun magtede det, der skete«
-
Derfor lukker festival: »Det er sværere i København, end vi havde forventet«
-
Wegovy, jeg slår op