Den kollektive ludomani

Lyt til artiklen

Nyhedsformidlere i alle lejre skriger budskaberne ud. Hvordan reagerer "markederne". Gru og skræk. Vestas stiger og falder. Hvornår kommer det næste kvartalsregnskab fra Maersk, Danske Bank, Brøndby Stadion, Novo Nordisk og alle de andre. Vælter verden mon? Hvad siger Moody? Udover allerede eksisterende bankkrak, er flere i farezonen. For - god dam'n it - der er ikke gang i valutaspekulationerne, og det der (optioner, you know) med at spille på guldkurser, commodities (korn, ris m.m.) er der heller ikke gang i. Verden ligger sgu' da ikke stille. Børn fødes, gamle dør, vi giftes og skilles, temperaturerne og vandene stiger og "the ice is melting at the poles". Kommuner (herre jemini) kaster sig ud i mærkelig udlandslån, til og med Furesø, som efter Brixtofte burde vide bedre. Er jeg alene om at sige, at jeg ikke gider det!! Ikke et overbelånt hus, ikke et marmorbadeværelse, ikke 3 udlandsrejser årligt til eksotiske egne, ikke en skuldertaske til 4.000 eller et skoskab på størrelse med Imelda Marcos. Den "arbejdende befolkning" er på sæt og vis også gået til grunde i Weber.griller, 2 biler pr. husstand, privatskoler og - desværre - foragt for dem, der ikke kunne gældsætte sig i en så alvorlig grad. Hvem er i klemme? Jeg spørger bare.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her