Fanget i kapitalismens magt

Lyt til artiklen

Efter at have læst artiklen “Duftende butikker er farlige for ansattes og kunders helbred”, bragt i Politikken 14 januar 2012, må jeg indrømme, at jeg er forarget, men ikke overrasket. Jeg synes efterhånden at lovgivning omkring, hvordan virksomheder markedsfører sig overfor os forbrugere, er meget ukritisk. Med tanke på mine to dejlige børn, frygter jeg virkelig for den verden, de vokser op i. En verden, der er styret af medierne og kapitalismen, som former små egoistiske individer, der tror hele verden handler om at få mere og mere. Her hjemme kan jeg selv fravælge de børnekanaler, som sender massevis af reklamer hver time. Da mine børn er under 7 års alderen, kan jeg også styre, hvilke butikker de kommer i - men hvem skal beskytte dem, når de når en alder, hvor de selv kan bestemme? Som ganske almindelig gennemsnits borger, uden anden indflydelse i samfundet end min stemme til folketingsvalget, kan kampen mod det store kapitalistiske hjul syntes helt opgivende. Der er intet, der tyder på, at der er nogen form for forbedring på vej på dette område. Jeg må bare erkende at verden står for fald, og at jeg ikke vil handle i disse butikker. Jeg vil ikke gøre mig nogle falske forhåbninger om, at verdenshistorien pludselig skulle tage en uventet drejning og sætte mennesker over penge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her