Skoletanker

Lyt til artiklen

Jeg er klar over der i forvejen er mange indlæg om emnet, men nu, hvor jeg efter et par års efteruddannelse, går og overvejer om jeg vil tilbage til folkeskolen som lærer, gør jeg mig mange tanker omkring både heldagsskolen og læreres arbejdsvilkår, set gennem egne erfaringer.

Heldagsskolen har jeg ikke erfaring med. Jeg tror det kan være en god løsning for mange elever, måske især de børn der ikke har mange fritidsinteresser, fritidsjob og forældre der støtter dem i lektielæsning. For andre, der sagtens selv kan finde ud af at prioritere deres tid og gøre det der er vigtigt for dem, tror jeg den yderligere institutionalisering kan virke demotiverende og hindre dem i at lære selv at prioritere hvad der er vigtigt. Jeg ser heller ikke heldagsskolen som en forudsætning for aktivitetstimer. Hvis man giver slip på forestillingen om at børn lærer bedst ved at sidde på en stol og høre en lærer fortælle, så kan der sagtens indføres aktivitetstimer på de nuværende timetal.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her