Herning-Holstebro-motorvej vil smadre Danmark

Lyt til artiklen

Det er med tungt hjerte, at det er kommet mig for øre, at den røde regering har tænkt sig at levere en motorvej mellem Herning og Holstebro. Hvad bliver det næste så? En motorvej mellem Herning og Silkeborg? Danmark er et af de mest naturfattige lande i verden, og Vestjylland er den eneste del som endnu ikke er totalsmadret af larmende, forurenende og naturseparerende motorveje. Der er næsten intet som er så ødelæggende for naturens sammenhæng som en motorvej. Man kan prøve at stille sig ud motorvejsrabatten en dag og stille sig selv spørgsmålet; om man ville have lyst til at krydse denne vej dagligt i jagten på en partner eller et måltid mad. Hvis vi begynder for alvor at smadre jylland med nye motorveje er der ikke meget håb for, at Danmark engang i fremtiden skal genvinde lidt af den naturlige sammenhæng som landet en gang - for ikke så længe siden - havde.

Jeg kommer selv fra sydfyn, nærmere betegnet Svendborg, hvor vi for få år siden har så (u)heldige af få en motorvej fra Odense til Svendborg. Den gang synes vi alle, at det var fantastisk, men i dag spørger jeg mig selv, hvad pointen er? De mange milliarder kunne have været brugt på en højhastighedstogforbindelse med en transporttid på 15 minutter. I stedet er det tidligere så idylliske og rolige sydfynske blevet totalsmadret af en grådig asfalt-slange. Jeg har ofte gået ture i Hareskoven i Storkøbenhavn, som vel må siges at være en af de sundere skove i Danmark, men idyllen bliver hurtigt formindsket når den konstante støj fra flere motorveje overdøver humlebiernes brummen og bladenes hvisken i vinden. Arbejdsomme, stærke og seje jyder, i må tro mig, når jeg siger jer: En motorvej er noget man ønsker - lige indtil man får det!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her