Til lykke: Folkets skole er død. Større konkurrence og ulighed mellem skolerne. Det er ikke kun den danske model, der er døende, men også fundamentet til folkets skole ligger på intensiv. Vi har i Danmark altid brystet os af, at vi har et velfungerende uddannelsessystem med lige adgang for alle, hvor børn fra alle samfundslag har mulighed for at tage en uddannelse på lige vilkår. KL’s planer om at fjerne lærerenes sikkerhed for lige ret til forberedelsestid kommer til at skabe A og B kommuner og dermed A og B skoler. Det nye konkurrenceparameter mellem skolerne bliver, hvor meget forberedelsestid, der sættes af til den enkelte lærer eller til den enkelte undervisningslektion. De økonomisk trængte kommuner bliver løbet over ende af de rige kommuner, som med bedre økonomi kan levere mere forberedelsestid og dermed bedre undervisning. Eleverne i de fattige kommuner bliver taberne, og de fattige skoler bliver valgt fra af de forældre, der ønsker kvalitetsundervisning. Konklusionen er, at KL er ved at gøre op med de lige muligheder og rettigheder til en kvalificeret uddannelse. Konsekvensen er, at de ressourcestærke forældre vælger ressourcestærke skoler eller private skoler, som kan synliggøre, at de prioriterer lærernes forberedelsestid. For vi kommer ikke udenom, at forberedelse fremmer kvalitet, selv om KL prøver at overbevise os om det modsatte. Kære forældre, jeg er selv forælder, og jeg er bekymret for mine børns fremtid. Hvad er I? At forberedelse fremmer kvaliteten er en selvfølge, og derfor er vi nødt til at RÅBE det og RÅBE det højt. Jo flere vi råber, jo større slagkraft. For vores børns skyld. Jeg håber, I har lyst til at komme på banen. Når toget først er kørt med kvaliteten, kommer det ikke tilbage til perronen.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Nationen betaler nu prisen for Løkkes egoisme
-
Kongerunde nummer to: Presset stiger på Messerschmidt
-
Man skal være fatsvag for ikke at gennemskue Løkkes forsøg på at undersøge, om en midterregering kan blive en realitet igen
-
Venstres Troels Lund Poulsen er ny kongelig undersøger
-
Putins elitestyrker i Kursk var ekstremt brutale mod Ukraine. Men en enkelt mand sørgede for at ramme dem rigtig hårdt
-
Dødsstød fra eksperter: »Der er faktisk risiko for et akut kollaps«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Man skal være fatsvag for ikke at gennemskue Løkkes forsøg på at undersøge, om en midterregering kan blive en realitet igen
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce