Som en af de lockoutramte lærere (VUC) oplever jeg i disse uger en stor frustration over, at Staten ikke vil lade os gøre det, vi er bedst til - nemlig undervise og vejlede alle de unge mennesker, der enten vil forbedre deres folkeskole eller videreuddanne sig. Samtidig frustrereres jeg dagligt som et af de tilbageværende medlemmer af SF. Og det er Ikke fordi jeg ønsker at melde mig ud af partiet, men med den politik, som vi i SF og Socialdemokraterne lader os byde af de radikale vendekåber, så er SF tæt på at melde sig ud af mig. Det er dybt pinligt og uforståeligt at de to gamle arbejderpartier i den grad lader sig forføre af regeringsmagtens sødme, at de lukker øjnene for, at partiernes kernevælgere flygter pga. en politik, som man måske ville have forventet af en borgerlig regering. SF nærmer sig spærregrænsen, Socialdemokraterne er halveret. De radikale hoverer i stilhed og øger deres position. Når så Det Radikale Venstres politik har udraderet venstrefløjens indflydelse, så vil vi ganske givet se Magrethe Vestager uden blusel stille sig i spidsen for en stærk borgerlig blok – og så vil venstrefløjen være totalt udraderet i en lang årerække. Derfor SF, sig: ”Nok er nok!” Træd i karakter, kræv en anstændig behandling af folk, der er faldet ud af dagpengesystemet – Forsvar Den Danske Model og sig nej til aftalt spil og skinforhandlinger i faglig strid. Så derfor SF – Slå i bordet og forlad rummet (regeringen), hvis ikke der er lydhørhed. Ellers vil mange års politisk kamp have været forgæves, og partiet vil sidde tilbage med snart kun de folkevalgte – og det vel og mærke på lånt tid.
Thormod Kaae, Monbergsvej 18, 5000 Odense C Tidl. formand f. SF-Odense / fhv. TR på HF & VUC FYN, Odense