Har d. 17. april deltaget i ”Gadens Parlament” vedrørende adoptioner. Det som virkelig slog mig, efter at jeg var vendt hjem til Aarhus fra Odense (blev sendt live fra Odense Rådhus), var to ting:
Den første var, at formanden for Adoption og Samfund, Jens Damkjær, sagde at 75 % af udenlandske adoptionerne var vellykket og ”kun” 25 % var mislykket. Det, som undrede mig meget, var at han tog udgangspunkt i, at 75 % af adoptionerne var vellykket. Det var lige som om, at de resterende 25 % af adoptionerne, som var mislykket, var lige meget. Til det vil jeg bare sige, som adopteret med en dårlig opvækst hos mine adoptivforældre, at de 25 % af de mislykkede adoptioner er 25 % for meget. Det vil være ti gange bedre at tage udgangspunkt i, hvordan man får forbedret adoptionerne, således at endnu flere adopterede får en rigtig god opvækst hos deres adoptionsforældre. Jeg vil sammenligne det med handicapområdet, hvor man siger, at 75 % af mennesker med handicap får den hjælp og har behov og brug for, mens resten 25 % har det rigtigt skidt. Og det er da også dem, som har det rigtigt skidt, som man hører historier om. Derfor kære formand for Adoption og Samfund, sæt fokus på, hvordan man forbedre forholdene for adoptivbørnene, således at de kan få en god opvækst hos deres adoptionsforældre!