Mennesker med handicap er ikke forbrugsgoder!

Lyt til artiklen

Voksenhandicapområdet er skåret med i gennemsnit 22 % i Østjylland står der d. 12/6 på P4 Østjyllands hjemmeside. Og som Verne Pedersen, kredsformand for Socialpædagogernes Landsforbund i Østjylland udtaler sig til P4 Østjylland:” Vi har set en udvikling, hvor der på nogle områder er sparet rigtig hårdt, for eksempel på voksenhandicapområdet, hvor der er sparet 20-30 % i Østjylland. Og der er for eksempel støtte til voksne handicappede, der skal have hjælp til at bo for sig selv, eller penge til alkoholbehandling, som der er skåret i, siden kommunerne overtog området fra de gamle amter. Til det svarer Anders G. Christensen, byrådsmedlem fra Favrskov Kommune og formand for kommunekontaktrådet, der er en sammenslutning af de østjyske kommuner – også til P4 Østjylland:” Kommunerne er nødt til at se grundigt på økonomien, når de uddeler hjælp på voksenhandicapområdet. Det er nemlig dyrt:”

Men som stifter af Facebook-siden:” Forbedr forholdene for mennesker med handicap,” så forstår jeg ikke, hvorfor kommunerne ikke bruger nogle af de penge, som de har f.eks. til at vedligeholde voksenhandicapområdet i stedet for at skære området ned med 20-30 procent i Østjylland, som det er blevet gjort, når nu det har vist sig, at kommunerne – efter Økonomiministeren Margrethe Vestagers (R) hoved – har 3,5 mia. kr. på kistebunden. Kommunerne kunne sagtens have brugt 2 mia. kr. mere og stadig have 1,5 mia. kr. på kistebunden. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor kommunerne er så bange for at bruge ekstra 2 mia. kr.. For efter min beregning, så vil kommunerne ikke blive straffet økonomisk, hvis de i stedet for 3,5 mia. kr. har 1,5 mia.kr.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her