I september 2012 startede jeg på en sproglig uddannelse på CBS. Efter at have nydt min sommerferie som nyudklækket studine, var jeg glad og spændt over at skulle læse på CBS, men glæden varede ikke længe. Jeg startede i en klasse på CBS, hvor jeg var den ene ud af 2 der kom direkte fra en ungdomsuddannelse. Resten af mine medstuderende havde holdt et sabbatår eller to. Min baggrund bestod af 3 års spansk undervisning på handelsskolen. 3 år hvor jeg konstant scorede topkaratere i faget, men det skulle vise sig at mine sprogfærdigheder langt fra var nok til et 'bestået' på CBS. Som nyudklækket student/studine kan jeg forestille mig at de fleste bliver chokeret over hvor højt niveauet er på en bachelor uddannelse, når man selv kommer fra en ungdomsuddannelse. Jeg var klar over at det ville blive hårdt, men aldrig i livet havde jeg drømt om at jeg skulle opleve det ene nederlag efter det andet; jeg kunne simpelthen ikke bestå mine grammatik eksaminer! Men var jeg den eneste? Nej! Det skal tilføjes at over halvdelen af klassens studerende havde holdt et sabbatår eller to og kunne derfor sproget flydende, men jeg som ikke havde holdt sabbatår og derfor ikke havde haft muligheden for at lære sproget flydende, måtte indse at niveauet var for højt. På trods af mine medstuderendes fremragende sprogkundskaber i faget, sidder over halvdelen af dem nu, et enkelt semester senere, tilmeldt sig til re-eksamen i spansk grammatik, simpelthen fordi de ikke kan bestå.
Lignende eksempler finder jeg blandt mine venner. Én af dem har boet og arbejdet i England i et halvt års tid, men da han kom hjem til Danmark og ville læse på samme uddannelse (dog med engelsk), måtte han også indse at niveauet var for højt.