Adam Holms manglende rationale

Læserbreve

Hermed en kommentar til Adams Holms kronik "Den guddummelige tragedie", pr. 12/5 2013.

Som Adam Holm har jeg en forkærlighed for rationalitet. Derfor er jeg også delvis enig i hans kritik af religiøse dogmer. Men på et punkt går han galt i byen nemlig omkring "Guds retfærdighed". Det er et klassisk problem, at Gud tillader alverdens lidelser og ondskab. Og Holm mener, at Gud enten må være "impotent eller ondsindet", når han kan lade en 16-årig dø. Det tror jeg ikke. Lad mig forklare.

For det første vil jeg sige, at for mig at se er døden ikke nogen katastrofe. Jeg tror på reinkarnation. Så ja, en 16-årig er død...men han lever. Sådan opfatter jeg det. Når døden bliver en katastrofe, er det, fordi man anskuer den ateistisk, dvs. som det endelige punktum. Hvis jeg var ateist, ville jeg også opfatte døden som absurd. Men for de som tror på et efterliv, er den blot et hamskifte.

At bruge døden som argument imod Gud bliver derfor også lidt af en ateistisk cirkelslutning. Det holder kun når man opfatter døden ateistisk. Holm bruger derfor ateisme som argument for...ja, ateisme. Det er ikke rationelt.

De pårørendes ubærlige sorg står tilbage, men den kan "retfærdiggøres" og derved mildnes. Jeg vil nævne to basale argumenter herfor.

Det ene er, at lidelse er nødvendigt for udvikling. Man siger, at "nøden lærer nøgen kvinde at spinde". Det er den dynamik, som lidelser skaber. Når vi står midt i en krise, virker den måske meningsløs, men ikke når den er veloverstået. Så kan vi ofte se, hvordan det svære blev til en fordel for os, fordi vi af den grund udviklede os som mennesker.

Det andet argument er det mest fundamentale og går på, at lykke er afhængig af ulykke - fordi vi perciperer i kontraster. Hvis der ikke er mørke, kan der heller ikke være lys. Hele vores evne til at sanse (og dermed opleve livet) er bundet op på, at der er kontraster imellem tingene. Eller med andre ord, hvis der kun fandtes lykke, ville vi slet ikke opleve det, fordi vi ikke havde dets modsætning til at opleve det med.

Jeg synes, at disse rationelle argumenter for "Guds retfærdighed", mangler i Holms kronik.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts