Nu er krydsene sat ...

Lyt til artiklen

... og så er der kun tilbage at vente på, at politikerne bænker sig om det kolde bord og finder ud af, hvem de vil forke ind på holdet og hvem, der sendes videre til mesterhakkeren. Kommunalvalg og efterfølgende konstitueringer er faktisk en sørgelig affære. Formelt er det nærdemokratiet i fuldt flor, i praksis er det massiv svigt af vælgere. For ingen (nogle få måske) aner jo reelt, hvilken borgmester deres stemme går til at anbringe kæden om halsen på, og hvem der har givet køb på hvad undervejs. Kommunalvalget i 2009 var en begrædelig og - i visse kommuner - nærmest skandaløs affære. Der skal derfor nærmest et mirakel til, hvis stemmeprocenten i 2013 flytter sig i opadgående retning. Men man véd jo aldrig. Det kan vel også ske, at vælgergrupper benytter kommunalvalget til at skifte hest i vadestedet og sende signaler til landspolitikerne. Nu er jeg så heldig at bo i en ret velorganiseret kommune, hvor stemmesedlen er overskuelig, fordi hverken Dovne Robert, hampelisten, nynazisterne, cowboyhatten, de ordblindes talsmand og alle de andre stiller op. Tanken om stemmesedlen i Kbh. Kommune kan give én koldsved. Men liiidt spændende er det da. Så naturligvis smækker jeg stængerne op, napper en juleøl og en pose sour cream & onion og tænder op i brændeovnen. Blot håber jeg, at hverken Hjorten, Haarder, Pind eller Morten Bødskov toner frem på skærmen, - så er vuffens aftenhygge nemlig spoleret og hun går under stor ståhej og piben i dækning under sofaen. Men, - godt valg allesammen og vel mødt i morgen til borgmesterstænger, rævekager og panodiler!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her