exit exitpoll

Lyt til artiklen

Jeg har svært ved at frigøre mig fra den påvirkning exitprognoserne har i medierne, på de vælger der sidder hjemme i sofaen og ikke har stemt endnu. I DR-2 viser man et Danmarkskort på skærmen, som angivelig fordeler en prognose på landsdelene. Efterfølgende debatere journalister og eksperter prognosen som om valget allerede er afgjort. Efter min egen prognose kan det resultere i to ting. Enten bliver folk siddende i sofaen fordi de tænker: nå så kan jeg ligeså godt blive hjemme, eller også stemmer folk på dem der føre i exitprognosen, fordi det kan så nok ikke betale sig at stemme på nogen der står til tab. Netop lige det kan misbruges ganske voldsomt af forskellige medier. Og hvis man lytter ganske godt efter, strør de forskellige journalister da også om sig med spinbemærkninger om de forskellige partier. Der er kun én måde der kan forhindre "dårlig" indflydelse: forbyd meningsmålinger og exit poll på valgdagen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her