Jeg har svært ved at frigøre mig fra den påvirkning exitprognoserne har i medierne, på de vælger der sidder hjemme i sofaen og ikke har stemt endnu. I DR-2 viser man et Danmarkskort på skærmen, som angivelig fordeler en prognose på landsdelene. Efterfølgende debatere journalister og eksperter prognosen som om valget allerede er afgjort. Efter min egen prognose kan det resultere i to ting. Enten bliver folk siddende i sofaen fordi de tænker: nå så kan jeg ligeså godt blive hjemme, eller også stemmer folk på dem der føre i exitprognosen, fordi det kan så nok ikke betale sig at stemme på nogen der står til tab. Netop lige det kan misbruges ganske voldsomt af forskellige medier. Og hvis man lytter ganske godt efter, strør de forskellige journalister da også om sig med spinbemærkninger om de forskellige partier. Der er kun én måde der kan forhindre "dårlig" indflydelse: forbyd meningsmålinger og exit poll på valgdagen.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Han nægter at lade sig betjene på engelsk, når han går på restaurant i Danmark
-
Obama slår alarm, mens Trump fejrer afgørelse, der vil ændre amerikansk valghandling
-
Hver morgen krammede Sinan Türkmens mor ham og sagde: »Husk, ikke sige noget til nogen om, hvad der foregår herhjemme«
-
Kong Carl Gustaf: »Jeg tror ikke, at hun magtede det, der skete«
-
Ny måling: Danskernes tillid til ét europæisk land er femdoblet
-
Rejsebureau om turismen på elsket tropeø: »Det er gået helt bananas«
1
2
3
4
5
6