DEMOKRATIET ER FORTID

Lyt til artiklen

Man hører hele tiden udtalelser som. Folk gider ikke demokratiet. Stemmeprocenten er for lav. Manglende interesse for det politiske liv. Politikerlede. Rævekager. Regeringens løftebrud osv.

Kan vi i det hele taget stadig kalde vores styreform for demokrati. Jeg tænker på, at vi i tidens løb, har afgivet rigtig meget selvbestemmelse til EU. Endvidere er det jo erhvervslivet og dets finanser der afgør størsteparten af slagets gang, for slet ikke at tale om den verdensomspændende konjektur. Og sidst men størst: Mediernes indflydelse på borgere / vælgere. Jeg tror, at folk er lige glade med, hvad der sker af politiske polemikker. Man, -Jeg mener størstedelen af befolkningen, oplever Tv-avisen og andre nyheder som en roman eller føljeton. "Fortsættelse følger i morgen". Et par dage efter er føljetonen slut, og en ny kan begynde. Dette er da også meget forståeligt, at man tager stikket ud. Vi kan ikke, og skal heller ikke kunne forholde os til så mange informationer, som tilfældet er. Vi bliver rastløse og forvirrede, og vi mister vores identitet. Men det er måske lige der erhvervslivet vil have os, som rodløse individer, der kun er optaget af at skaffe penge til at købe trøst og adspredelse for.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her