0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kompetencemål og dannelse

Læserbreve
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når det pædagogiske område i disse år rammes af en strøm af reformer, er der én ting, der går igen alle steder:

Begreberne kundskaber, færdigheder og dannelse erstattes af viden, færdigheder og kompetencer. Det gælder både i den såkaldte forenkling af folkeskolens Fælles Mål, og det gælder i reformerne af læreruddannelsen og pædagoguddannelsen. Det kan virke som en mindre ændring, men det er en ændring som radikalt gør op med en dansk pædagogisk tradition, hvor man har sat en ære i at skabe balance mellem den studerendes og elevens uddannelse til noget og deres dannelse til sig selv.

At besidde en kompetence vil ifølge den danske kvalifikationsramme sige at have ”evnen til at anvende viden og færdigheder i en arbejdssituation eller i studiemæssig sammenhæng” [1]

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere