0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rigtig dom

Når biler bliver dødbringende våben.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

HJULSPIN, rædselsslagne fodgængere og racerkørsel i byens gader. Hvordan skal det straffes, når det går galt, og bilrattet bliver til et dødbringende våben for sagesløse, der kommer i vejen?

Århus Byret dømte i sidste uge en ung mand til to år og tre måneders fængsel, fordi hans fartglæde blev direkte årsag til, at en 27-årig far og hans syv måneder gamle datter blev slået ihjel. Dommen er rimelig og rigtig. For der er trafikforseelser, som er så hensynsløse, at det sædvanlige klipperi i kørekortet er utilstrækkeligt som en snebold i helvede.

Med dommen følges linjen, domstolene lagde, da en anden ung mand som led i et kapløb dræbte to fodgængere i Brønshøj og blev straffet med to års fængsel og fem års frakendelse af kørekortet.

DEN HÅRDE linje er heldigvis ikke, som nogen anfører, udtryk for, at domstolene er påvirket af folkestemninger eller den aktuelle underskriftsindsamling foretaget af en ven til den dræbte far.

Ændringen har været undervejs siden 2002, hvor strafloftet i sager om uagtsomt manddrab blev hævet. Justitsministeriet understregede i den forbindelse, at hensynsløs og farlig adfærd i trafikken ofte medfører meningsløse dødsfald, og at samfundets klare afstandtagen fra denne form for kriminalitet i højere grad bør komme til udtryk i straffelovens strafferammer. Det er derfor ikke en folkestemning i lyset af dramatiske enkeltsager, som har været udslaggivende, men en naturlig udvikling i strafudmålingen. Og gudskelov for det!

Stramningen er også logisk i lyset af den praksis, som længe har været gældende, nemlig at spirituskørsel er en skærpende omstændighed ved trafikforseelser. Det er rimeligt, at kørsel med sprit i blodet skal straffes hårdt, men det skal det også, når offentlige veje bruges som racerbaner.

Vil det hjælpe at straffe hårdere? Forhåbentlig. Vel kan man anføre, at racerkørerne oftest er unge mænd, som føler sig udødelige i førersædet, og som ikke har konsekvensberegninger i baghovedet, når speederfoden presses i bund. Men de skærpede straframmer kan medvirke til en ændring af holdningen til hensynsløs kørsel blandt unge, som vi har set det med indstillingen til spirituskørsel.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme

Annonce

Læs mere