0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overgreb

Menneskerettighedsinstitut gør sin pligt

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

MANGE MENNESKER har formentlig det indtryk, at kritikken af de stramme familiesammenføringsregler drejer sig om udlændinges rettigheder. At det er udlændinge, det danske Institut for Menneskerettigheder, forsvarer, når det fremlægger dokumentation for, at myndigheder krænker og diskriminerer.

Det er bare ikke det, det drejer sig om.

Medmindre de er flygtninge, kan udlændinge jo nyde retten til et familieliv i deres hjemland, og udlændinge uden for EU har naturligvis ikke nogen generel ret til at komme til Danmark. Det er danskeres rettigheder, som Institut for Menneskerettigheder finder krænket af den danske stat. Det er danske statsborgere, der bliver diskrimineret, fordi de ikke kan leve sammen med deres nærmeste her i landet.

Mange mennesker tror formentlig, at når instituttet og andre kritikere taler om konventionsbrud, så er det flygtningekonventionen eller andre FN-konventioner, der sigtes til. Og er tiden ikke løbet fra disse konventioner i en tid med masser af fattigdomsflygtninge og pres på grænserne, vil nogle kritisk tilføje.

Det er bare ikke det, det drejer sig om.

Når det gælder retten til et familieliv, er det selve den europæiske menneskerettighedskonvention - den konvention, der i 1990 af Folketinget blev gjort til en del af almindelig dansk lov og ret - der krænkes. Det er altså i forhold til basale europæiske værdier, at Danmark har et problem.

FLERTALLET PÅ Christiansborg har hidtil ikke ladet sig rokke. Det nærmeste, vi kommer en åbning, er Socialdemokraternes ønske om, at sagerne kommer for domstolene for at skabe klarhed. Det er værd at bemærke, at Socialdemokraterne - på linje med resten af flertallet - dermed helt fortrænger Institut for Menneskerettigheders dokumentation og entydige konklusion. Men hvad værre er: I praksis sørger myndighederne kynisk for at 'løse' de sager, der har været på vej til domstolene. Og det med begrundelser, der ikke skaber præcedens for andre. Som for at føje spot til skade nægtes de ofre for reglerne, der fremturer, fri proces, med henvisning til at beslutningerne er truffet i overensstemmelse med loven. Ikke nok med at staten krænker vore rettigheder; den gør alt, hvad den kan for at forhindre eller forsinke, at vi går til domstolene med overgrebene, og dens begrundelse er, at krænkelserne jo sker med åbne øjne (der står et flertal bag).

Institut for Menneskerettigheder gør sin pligt og øger presset. Skal der virkelig en dom fra Strasbourg til, før Christiansborg kommer til besindelse?

POLITIKEN

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere