0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dumpet

Geografi skal træde i karakter

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

LÆR DIT BARN at finde rundt i verden før det kommer i skole - ellers er det for sent. Det kunne være den deprimerende konklusion på gårsdagens artikler om gymnasieelevers paratviden i geografi. For rigtig mange gymnasieelever er viden om geografi en by i Rusland - eller måske endda en by i USSR.

Når hver anden elev i gymnasiets ældste klasse ikke ved i hvilken verdensdel Venezuela er placeret, så er der noget rive, rave ruskende galt.

Den gamle traver om, at paratviden ikke er relevant, når blot eleverne er nysgerrige og kan finde svar, er rent ud sagt noget vrøvl. For testen fra gårsdagens avis afslører også, at hver fjerde elev ikke kender hovedstaden i Irak. Det tyder ikke på, at elevernes nysgerrighed har givet sig udslag i interesse for verdens brændpunkter. Med andre ord handler det ikke om paratviden eller ej, det handler om uvidenhed.

Problemet kan heller ikke affejes som en lille avistest med kun 147 deltagere. For Danmarks Evalueringsinstitut når til samme konklusion i en undersøgelse fra sidste år. De fag i skolen, hvor eleverne ikke får karakter, bliver nedprioriteret af både elever, forældre, lærere og skoleledere.

UNDERVISNINGSMINISTEREN siger, at geografi er syltet i den nye folkeskolelov, og at faget nu skal gøres til et prøvefag. Ja tak, bedre sent end aldrig må man sige. Lad os håbe på, at ministeren får held til at rette på denne åbenlyse mangel i den nye folkeskolelov.

Men spørgsmålet er, om det overhovedet er nok til at udbedre problemet. Der ville sandsynligvis komme helt tilsvarende resultater, hvis test spurgte til elevernes viden om historie, basale naturfag eller religion.

Skal udviklingen vendes - og det skal den - må der et langt sejt træk til. Der har de sidste ti år været fokus på børnenes læse- og skrivefærdigheder. Og det har hjulpet, fordi alle med tilknytning til skolen har trukket i samme retning. Nu må samme udvikling i gang for de øvrige fag. Der skal gøres op med holdningen om, at viden blot kan søges på internettet. For det kræver helt banalt viden at søge den rigtige viden og undgå den misinformation, som det såkaldte informationssamfund paradoksalt nok er fyldt med.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere