0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pres på

Opposition skal redde skolen

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

EN REDNINGSKRANS. Det er, hvad oppositionen står med i forhandlingerne om et folkeskoleforlig. Oppositionen skal og må redde folkeskolen, som for øjeblikket sejler i oprørte liberale vande på grund af overbud, løftebrud og hovsapolitik.

Problemet i forhandlingerne er nemlig, at regeringen allerede har lovet kommunerne frihed til at lave større hold på tværs af klasser og alder.

Til gengæld skal kommunerne så arbejde i retning af regeringens ønsker om flere timer i dansk og matematik - uden at hæve skatten, vel at mærke. Det løfte til kommunerne har bundet undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) og bragt hende i en vanskelig forhandlingssituation, hvor hun ikke kan komme forligspartierne i møde uden at bryde aftalen med kommunerne.

EN SPEGET situation altså, som regeringen kun kan takke sig selv for.

Den har selv brudt forliget og har i kommuneforhandlingerne lovet kommunerne en fleksibilitet, der ikke er flertal for i Folketinget.

Oppositionen skal naturligvis udnytte dette og kræve af regeringen, at den finder pengene til den faglige oprustning, den vil have gennemført i folkeskolen. For - og det burde ikke komme bag på repræsentanterne for købmandsregeringen - man kan ikke få flere timer og øget faglighed, uden at det koster penge.

Kravet om øget fokus på faglighed i folkeskolen er til gengæld noget, som regering og opposition burde kunne blive enige om. Hindringen for enigheden er, at undervisningsministeren trivielt - som pickuppen på en ridset grammofonplade - gentager, at det mål kan nås ved at give kommunerne mere fleksible rammer. Men det holder ikke, når en elev i Nordsjælland i gennemsnit har ni dansktimer om ugen, mens elever på Fyn har seks lektioner ugentligt. Der er faktisk brug for centralisering frem for decentralisering.

HVIS REGERINGEN til gengæld for at få skabt et bredt forlig om folkeskolen opgiver den uheldsvangre idé om stordriftsfordele ved at bytte klasseværelser ud med auditorier, og hvis regeringen finder penge til at indfri regeringens ambitiøse planer, kan slutresultatet blive fornuftigt. Men det kræver, at oppositionen bider sig fast i forhandlingsbordet og holder regeringen fast på dens afgivne løfter.

For skolens skyld.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere