0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skår i glæden

Lussing til den kollektive trafik

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

DET GÅR GODT for København. Hovedstaden er blevet både rigere og smukkere i de seneste år. Og til oktober får vi endelig en metro. Hurra for det. Men det skæmmer billedet, at Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) foreslår drastiske forringelser i busdriften - før metroen begynder at køre, og således før nogen har overblik over, hvordan denne store trafikbegivenhed vil ændre københavnernes transportadfærd.

Det virker, som om HUR med et kluntet pædagogisk greb vil tvinge de kollektive trafikanter ned i metroen - ved at lade dem stå længe og vente forgæves på en bus, der så er overfyldt og kører forbi dem. Der skal nemlig være 67.000 færre køreplanstimer allerede i 2003 - det er 184 timer om dagen. Det går med tragikomisk konsekvens især ud over myldretiden, fordi det er dyrt at have mange chauffører på arbejde samtidig.

Det er dog næppe for at kickstarte metroen, at flertallet i et splittet HUR foreslår færre og dårligere busser (uden ventilation) og højere priser for både pensionister, handikappede og øvrige rejsende.

Regeringen har vredet armen om på amterne, som i stedet for kollektiv trafik skal bruge penge på sygehusene. Det er forståeligt nok Københavns og Frederiksbergs borgmestre, der er mest betænkelige, mens de i Roskilde kan tage det roligere.

I forvejen er busklippekort i hovedstaden steget med ublu fart - siden 1998 med 29 procent, som Politiken fortalte for en måned siden. Og så sent som ved den lejlighed forsvarede HT-direktør Johs. Sloth den seneste stigning på 5 procent (cirka det dobbelte af lønudviklingen) med, at det er »bedre at hæve prisen end at sænke serviceniveauet i form af at reducere antallet af afgange«.

Nu gør HUR så begge dele. Ikke noget godt budskab, hverken til de stærke borgere, der gerne vil undgå bilkøer og kvælning af vores dejlige by og derfor forsøger at lade bilen stå, eller til de svage, der er afskåret fra at springe på cyklen.

Glæden over den nye metro, som kan blive et tiltrængt supplement, men aldrig en erstatning for busserne, får en besk bismag, hvis HUR ved anden og sidste behandling 12. september vedtager sit budgetforslag. De kunne da i det mindste have ventet, til vi ved, hvordan metroen virker.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere