0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Respekt, dér

Rappere holder liv i det danske sprog.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

HIPHOP-miljøet har givet det danske sprog en ny melodi; en fabulerende hjerterytme, som forhåbentlig kan bringe vores modersmål gennem overgangsalderen.

Ingen tvivl om, at de fleste danske raptekster er sygt platte, vulgære og pubertært umodne. Og hvad værre er: Attituderne er ofte pinagtigt påtagede. De fleste danske rappere har levet en alt for tryg middelklassebarndom til for alvor at kunne træde i karakter; de har ganske enkelt for lidt at fortælle.

Ikke desto mindre fremstår rapmusikken i dag som det vigtigste sproglaboratorium. Ironien krølles ofte så mange gange rundt om sig selv, at man virkelig skal være nede med sine hjemmedrenge for overhovedet at kunne fatte, hvad der er op og ned; hvem der er venner og fjender. Rapperne formår at bringe det danske sprog derud, hvor man ikke ved, om man skal grine eller græde.

Forfatteren Hanne-Vibeke Holst har valgt et tredje ståsted: Hun er vred, edderspændt arrig. Hun angriber de unge danske rappere - med den 25-årige nordjyske rapper Niels 'Niarn' Roos som eksempel - for at lukke »så fucking meget sexistisk og voldsforherligende lort ud, at man skal lydisolere sig for ikke at blive sølet til«.

Og videre: »Kan det udelukkes, at din attitude og dine rå tekster er med til at opildne unge drenge til at dyrke en destruktiv machoidentitet som sexfikserede storbykrigere med den ene hånd på knivskæftet og den anden nede i trussen?«, spørger den 45-årige forfatter og svarer dermed selv indirekte - og helt forudsigeligt.

MED SIN moralske opsang går Hanne-Vibeke Holst - og med hende millioner af bekymrede husmødre - imidlertid skævt af et ungdomsfænomen, der stikker langt dybere end det rå sprog og de provinsielle gangsterattituder: I Danmark har rapmusikken sat gang i en kædereaktion af skæve rim og underfundige ordlege blandt unge.

Den danske hiphop har haft en afsmittende effekt på glæden ved ordspil, rim og rytme, der næsten kan måle sig med Halfdans 'ABC'. I modsætning til de fleste andre musikgenrer har rappens rimsmede nemlig insisteret på at bruge det danske sprog. Og dét bør altså give lidt 'gadetroværdighed'.

Rapperne har selvsagt et ansvar for - i det mindste - at kunne forstå, hvad de sætter i gang, når de uddeler lyriske lussinger til 'kællinger' og andet godtfolk. Men fri os så i øvrigt fra tantemoralen og stillekupeerne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts