0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forstoppelse

Roadpricing er nødvendigt i København

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

SELV MED EN massiv udbygning af det kollektive trafiknet i og omkring København er der ingen vej uden om hurtigst muligt at indføre et såkaldt roadpricing-system, hvor bilisterne betaler efter, hvor, hvor meget og hvornår de bruger vejene. På samme måde som grønne afgifter på vandforbrug har virket regulerende på danskernes adfærd, er det nødvendigt at tage nye effektive midler i brug i kampen mod forstoppelser på indfaldsvejene til særligt København.

Roadpricing er et system, hvor bilisterne ved hjælp af en satellit-opkoblet computerchip i hver enkelt bil betaler en variabel vejafgift. Flere storbyer - med den britiske hovedstad, London, i spidsen - har allerede haft stor succes med konceptet, der mindsker al den overflødige trafik, hvorved pendlere og erhvervstrafik kan komme hurtigere frem. Allerede i dag vurderes trafikpropper at koste over fem milliarder kroner om året i form af spildtid. Eksempelvis er antallet af biler på Motorring 3 vest for København steget fra 30.000 biler i døgnet i 1980 til 125.000 biler i dag. Og problemet vokser: Selv om Motorring 3 er ved at blive udbygget med en ekstra vejbane, forudser Vejdirektoratet, at der i 2012 vil opstå forstoppelsesproblemer igen.

ROADPRICING er en intelligent måde at regulere på - og netop derfor er systemet i modstrid med VK-regeringens rigide skattestop. Heldigvis er der dog kræfter internt i regeringspartierne, som er ved at erkende systemets fordele. Mens trafikminister Flemming Hansen (K) automatisk afviser idéen, er de konservatives nye trafikordfører, Henriette Kjær, åben her i dagens avis: »Det er vejen frem, hvis vi vil sikre, at det ikke bliver én lang kø inde i København, og det vil også være en fordel for fodgængere, cyklister og miljøet«. Også formanden for regeringens Færdselssikkerhedskommission, Karsten Nonbo (V), er positiv. Problemerne i forhold til skattestoppet kan nemlig løses ved at reducere vægtafgiften tilsvarende. Hvis dét sker, vil det være første gang, at skattestoppet bruges fornuftigt.

Tilbage står dog spørgsmålet om, hvordan videreudbygningen af det kollektive trafiknet - der oplagt bør ske for at give de (forhåbentlig) mange eksbilister et nyt og vidtforgrenet transportalternativ - så skal kunne ske. Et indlysende bud ville være roadpricing. Men så langt vil VK-politikerne desværre næppe gå.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere