0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bilfri bykerne

Gør københavnerforsøg permanent.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

CHARMEN VED privatbiler i den indre bykerne er til at overskue. Set fra bilistens synsvinkel er det at køre i byen forbundet med ensrettede gader, fravær af parkeringspladser og masser af cyklister, der bare drøner forbi.

Og for dem, der ikke selv kører bil, betyder bybilismen kun luftforurening og støj. Derfor er det et perspektivrigt projekt, som København har gennemført de seneste tre dage: bilfrie dage i middelalderbyen. Forsøget er det mest omfattende, der er blevet lavet i hovedstaden, og ideen er at undersøge mulighederne for en permanent bilfredning af den indre by.

Dét er en beslutning, som Københavns Borgerrepræsentation måske allerede skal tage senere på året. Og her må lokalpolitikerne hellere end gerne stemme bilerne ud af den indre by.

Naturligvis bør der være mulighed for en vis varetransport og offentlig transport - men den tilfældige privatbilisme giver ingen mening i middelalderbyen.

HVIS ORDNINGEN bliver gjort permanent, er det en sejr for miljøet i København; luften bliver renere, støjniveauet vil falde, og det vil blive mere attraktivt at bevæge sig rundt i de gader, hvor Søren Kierkegaard også gik ture i 1800-tallet.

Men en permanent bilfri bykerne er ikke et ambitiøst alternativ til privatbilismen i København, først og fremmest fordi det afspærrede område er lille. Hvis man for alvor skal gøre noget, kræver det en mere ambitiøs strategi, som også involverer Folketinget og regeringen.

Her kan vi lære af udenlandske erfaringer. F.eks. London, hvor man for et par år siden indførte en særlig kørselsafgift - roadpricing. Idéen er, at det koster penge at køre inden for byzonen, som overvåges af kameraer, der registrerer nummerpladen og tjekker, om der er betalt.

Indtægterne går til at forbedre den offentlige trafik - pund for pund - så borgerne får et attraktivt, billigt og hurtigt alternativ til bilen. Ordningen er en succes. På det første år faldt trafikken i London med 18 procent. Tre gange så mange tog cyklen. 30.000 flere tog bussen hver dag. Undersøgelser viser også, at luftforureningen er mindsket, og at det er blevet langt nemmere at komme igennem byens trafik.

Det kan vi også gøre i København. Bare spørg trafikforskere. Og de økonomiske vismænd. Men lad os starte med at gøre bykernen bilfri. Hver dag.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere