0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skolernes mobilpolitik bør afspejle, at digital teknologi er kommet for at blive, men den må ikke ødelægge læringen

Skolers mobilpolitik skal være fast – og fleksibel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-Marie Steen Petersen
Arkivtegning: Anne-Marie Steen Petersen
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Næsten halvdelen af de skoler, som deltog i Politikens nylige rundspørge har inden for de seneste år taget initiativ til forbud mod mobiltelefoner på et eller flere klassetrin. Udviklingen er forståelig, for der er, som vi alle ved, til dato ikke opfundet en genstand, der i den grad kan afmontere fælles opmærksomhed, som en tændt smartphone.

Hvis en elev i folkeskolen i 1990 mødte op i tysktimen med teknologi og hjælpemidler, der svarer til det, en mobiltelefon kan nu, ville det kræve en trillebør, hvori der lå en gammel fastnettelefon og telefonbøger, et fjernsyn, en radio, en pladespiller og en stor pladesamling, fotoalbum, diverse leksika, et fotografiapparat, et termometer, et kompas, videobånd, pornohæfter, spillekort etc. etc. Og så ville ladningen alligevel kun udgøre en brøkdel af den superkraft, en smartphone rummer i 2017, hvor det vel at mærke stadig er lærerens opgave at få eleverne til at koncentrere sig – også om kasserollebøjningen eller brugen af konjunktiv.

Debatten om, hvordan skolerne skal håndtere udfordringen fra mobiltelefoner, kan forekomme polariseret, men det burde være enkelt at lade den sunde fornuft råde. Der er ikke brug for generelle regler, endsige rigide forbud. Alle skoler har erfaringer med, hvornår læringsudbyttet har gavn af mobiltelefoner, og hvornår det tager skade. Alle skoler bør have en mobilpolitik, der afspejler, at digital teknologi, også laptop-computere, er kommet for at blive, men også, at de snilde apparater ikke må ødelægge læringen. Selvfølgelig skal det være muligt for en lærer, med skolens opbakning, udramatisk at inddrage telefoner, til timen er slut, hvis de bliver brugt til aktiviteter, der ikke er undervisningsrelaterede.

jsp

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter