0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lov om politisk reklame bør omfatte nye medier

Der mangler et værn mod microtargeting i valgkampen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Microtargeting er dataetisk dybt problematisk, fordi den udnytter personlige oplysninger indhøstet blandt ofte uvidende facebookbrugere.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Valgåret er i gang, og partiernes propagandamaskiner er ved at finde deres gear. Hvervekampagner udtænkes, og programerklæringer lanceres. Blandt de nye metoder til at sprede budskaber og vinde sjæle er såkaldt microtargeting, hvor partierne via nye analysemetoder med hidtil uset præcision kan ramme særlige vælgergrupper på sociale medier.

Eksempelvis kan Socialdemokratiet levere ældrepolitiske budskaber alene til ældre facebookbrugere, og Dansk Folkeparti kan fortælle udelukkende sydjyske facebookprofiler, hvor mange statslige arbejdspladser partiet agter at flytte til deres egn eller by.

cj

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage