København er en overadministreret kommune. Lad os se det i øjnene, og lad os få gjort noget ved det. Hvis København blev administreret som en gennemsnitskommune, kunne københavnerne spare 1,3 milliarder om året. For slet ikke at tale om alle de penge, der kunne spares, hvis København havde administrative udgifter som den billigste kommune. Nu forlanger jeg hverken urimeligheder eller mirakler. Men der må ryddes op, så der kan frigives penge til bedre service og lavere skatter. På tirsdag er der valg til borgerrepræsentationen. Her bliver Frank Jensen valgt til ny overborgmester i København. Sådan er det. Men der skal også være nogen til at holde Frank i ørerne. For efter mere end 100 års socialdemokratisk styre i København er der alt for meget vanetænkning i kommunen, og der er alt for lidt mod til at tænke nyt. Siden Søren Pind forlod rådhuset, har der været et totalt fravær af en synlig borgerlig opposition. Selvfølgelig er det godt med brede forlig og et samarbejde København. Men holdningsforskellene må godt komme frem i lyset. Der er ingen tvivl om, at styreformen, hvor næsten alle partier har deres egen borgmester, sløver sindene. Det bliver alt for spændende at være gode venner med dem, der sidder på flertallet. Ellers bliver ens forvaltning bare straffet ved næste budgetforlig. Men København trænger til noget nyt. For mig at se er der fem hovedområder. Først og fremmest at få gjort op med overadministrationen. For det andet skal vi have gjort op med, at københavnerne ikke må have en bil. Derfor bør parkering gøres gratis i København. For københavnerne vel at mærke. For det tredje skal vi have pasningsgarantien til at virke. Så københavnerne kan få passet deres børn i nærheden af deres eget hjem, lige så snart forældrene er færdige med barselsorloven. For det fjerde skal vi have gjort noget ved kriminaliteten. Her er der brug for strengere straffe til de groveste kriminelle og en større forebyggende indsats for, at de unge ikke kommer ud i noget snavs. Endelig skal vi fjerne markedet fra banderne. Det betyder, at vi skal legalisere hash. Hvis det - imod forventning - ikke skulle virke, så kan vi jo altid givet markedet tilbage til banderne. Endelig vil vi, for det femte, sænke kommuneskatten. Det kommer alle til gavn, og der er slet ingen grund til, at københavnerne betaler den høje skat, vi gør i dag. Jeg synes, at København har glemt at være en by for folk, der har et arbejde. Det bør blive lettere, billigere og tryggere at være københavner. Det skal ske gennem et opgør med overadministrationen, en reel pasningsgaranti, gratis parkering, lavere skat og en klar politik over for banderne. Men skal det lykkes, så kræver det, at der er nogen til at holde Frank Jensen i ørerne. Man kan næppe sige, at borgerrepræsentationen har gjort et godt arbejde i forhold til Ritt. Men det skal være min største ambition at være det klare modspil til Frank. Simon Emil Ammitzbøll
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Han forsvandt ind i sig selv, når han var depressiv, og var en bølle, når han var manisk
-
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
-
Nyuddannet lærer: Jeg er allerede på vej ud af folkeskolen efter ét år
-
Snigskytteturisme: Tog velhavende italienere til Bosnien for at skyde på mennesker?
-
Løkke går efter økonomisk ministerium til M: »Der er en kæmpe forskel på at sidde på regnemaskinen selv«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Løkke går efter økonomisk ministerium til M: »Der er en kæmpe forskel på at sidde på regnemaskinen selv«
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
Lyt til artiklenLæst op af Birgitte Kjær
00:00

Vi har lige været vidne til den måske største bedrift nogensinde i løbesporten. Men det er ikke løberen, der stjæler opmærksomheden
Lyt til artiklenLæst op af Anders Legarth Schmidt
Leder af Marcus Rubin
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Kæmpestudie glæder professor: »Det er jo vanvittigt. Frygten for smerter fylder alt for meget«
Lyt til artiklenLæst op af Lars Igum Rasmussen