»Det er udtryk for en umenneskelighed og kynisme, som alle bør tage afstand fra«, skriver Dan Jørgensen (S) om Kenneth Kristensen Berths udtalelser om brugen af advarselsskud mod flygtninge.
Foto: Jens Dresling

»Det er udtryk for en umenneskelighed og kynisme, som alle bør tage afstand fra«, skriver Dan Jørgensen (S) om Kenneth Kristensen Berths udtalelser om brugen af advarselsskud mod flygtninge.

Debattører

Dan Jørgensen: Skam dig, Kenneth Kristensen Berth

Det ville klæde DF-toppen at sætte EU-ordfører på plads efter forslag om at beskyde flygtninge, der har kurs mod Europa.

Debattører

Dansk Folkepartis EU-ordfører Kenneth Kristensen Berth er kommet i kraftig modvind. Og det med rette. Han har udtalt, at man skal »beskyde« flygtninge, der er på vej mod Europa, hvis de ikke stopper op.

Nu er udtalelsen så modificeret. Berth har præciseret, at han skam ikke vil skyde direkte på flygtninge, men at man skal bruge varselsskud.

For mig er det tydeligt, at manden padler rundt og forsøger at bortforklare, hvad han faktisk både har sagt og ment i første omgang.

Enhver, der har set det famøse tv-klip, kan se, at Berth var meget klar i spyttet. Han siger direkte, at beskeden til flygtninge er: »Du må ikke sejle inden for denne territorialgrænse, hvis du gør det, bliver du enten beskudt, eller også bliver du vendt om og sejlet tilbage«.

Værten stiller et opfølgende spørgsmål: ”Vil det sige, at hvis de kommer ind over en vis sømilegrænse, så kan man skyde på dem?«.

Her kunne Berth så have sagt »Nej, nej, ikke på dem, men op i vejret«. Det gør han imidlertid ikke. Han siger: »Ja, for eksempel«.

At et medlem af det danske Folketing kan sige sådan noget, er efter min mening helt uforståeligt og langt over grænsen

At et medlem af det danske Folketing kan sige sådan noget, er efter min mening helt uforståeligt og langt over grænsen. Det er udtryk for en umenneskelighed og kynisme, som alle bør tage afstand fra. Specielt ville det klæde DF’s top at sige fra. De burde sætte ordføreren på plads.

Tænk på, hvor ofte DF beder alle muslimer om at tage afstand for tåbeligheder som nogle muslimer et andet sted i verden har begået. Ville det ikke i den ånd klæde DF-toppen at tage afstand fra deres egen ordfører, når denne siger noget helt uacceptabelt?

Det mener DF-toppen åbenbart ikke. Søren Espersen har tværtimod erklæret sig enig med Berth. Varselsskud er fint nok, siger han.

Men hør her: Berth skal ikke præcisere eller moderere. Han skal lægge sig fladt ned, trække udtalelsen tilbage og sige, at han ikke mener et eneste ord af den. Og så i øvrigt undskylde, at den danske offentlighed skulle lægge ører til den slags tåbeligheder.

Desuden bør man overveje, om Berth egentlig har blødt op? Hvad betyder et varselsskud? Ja, det betyder vel ikke, at vi nu skyder op i vejret for at gøre jer klart, at vi aldrig vil skyde på jer? Nej, det er selvsagt en trussel, der skal få flygtningene til at stoppe, fordi de ellers må forvente, at der skydes rigtigt.

Berth skal ikke præcisere eller moderere. Han skal lægge sig fladt ned, trække udtalelsen tilbage

I mit parti mener vi slet ikke man skal skyde foran, hen over hovedet på, ved siden af eller i det hele taget nærheden af flygtninge. Det er traumatiserede mennesker, som bestemt ikke har brug for sådan en oplevelse.

Selvfølgelig skal vi sætte hårdt ind over for menneskesmuglere. Jeg støtter, at de jages og retsforfølges, og at deres både konfiskeres og ødelægges, hvis det er det der skal til. Men det er en indsats, der rettes mod forbrydere af værste skuffe. Ikke desperate mennesker – mænd, kvinder og børn – i en faldefærdig jolle eller gummibåd.

Skam dig, Kenneth Kristensen Berth! Og til Thulesen Dahl: Sæt din ordfører på plads!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden