Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Digitaldiskrimination. At anmode om endnu mere censur på verdens største sociale medie kan aldrig være en løsning på ligestillingskampen, skriver Brian Esbensen.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Digitaldiskrimination. At anmode om endnu mere censur på verdens største sociale medie kan aldrig være en løsning på ligestillingskampen, skriver Brian Esbensen.

Brian Esbensen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fri mig for kvindekamp med Facebook som gidsel

Facebook hader ikke kvinder mere, end de hader så mange andre, og når journalist Annegrethe Felter Rasmussen ønsker mere censur på netop det område, skyller hun barnet ud med badevandet.

Brian Esbensen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære Annegrethe Felter Rasmussen.

Du er oprørt over nogle af de grupper, du kan finde på Facebook, og som du finder kvindeundertrykkende. Det forstår jeg delvist; lad mig derfor allerede nu slå fast, at det materiale, du henviser til i dit indlæg 'Hader Facebook kvinder?', faktisk er aldeles usmageligt.

LÆS DEBATINDLÆG

Når det er sagt, så må jeg desværre også sige, at du for en sjælden gangs skyld skyder helt ved siden af.

Din harme fik dig til at skrive et åbent brev til Facebooks kvindelige chef, Sheryl Sandberg, som du – udover dine indsigelser vedrørende disse konkrete grupper – ellers kalder en 'rollemodel for fremtidens feministiske erhvervsledere'.

Det er i sig selv interessant.

I flere tilfælde modarbejder Facebook prodemokratiske og antiautoritære bevægelser og går i praksis diktatorernes ærinde

Som så mange andre såkaldte feminister er dit bedste bud på ligestilling og kvindens frigørelse ikke, at kvinden bekæmper det patriarkalske samfund, men at hun bliver en del af det, så kønnene i skøn forening kan fortsætte med 200 kilometer i timen mod både en ødelagt planet og en smadret verdensøkonomi.

Magt, (over-) forbrug, ubæredygtig masseproduktion og utæmmet kapitalisme er godt; det eneste problem er, at kvinden ikke i tilstrækkelig grad deltager i ulykkerne.

Men fair nok; pointen i denne sammenhæng er en anden. Du mener, at hvor Facebook ellers opererer efter et kodeks, der ikke tillader eksempelvis antisemitisme og racisme, er der nærmest frit slag i forhold til at nedgøre kvinden.

At man kan nå den konklusion må skyldes to ting: Du (og dem, du henviser til) må have søgt meget målrettet på netop dens slags materiale og så i øvrigt taget Facebooks generelle retningslinjer på området for gode varer, selv om de oftere er teoretiske snarere end praktiske.

LÆS MERE

En lynhurtig søgning af undertegnede gav blandt andet disse tre resultater, der ikke lader de kvindehånende grupper noget tilbage:

- En dybt racistisk og homofobisk side, under navnet 'Paint me black (…)', hvor velkomsthilsenen lyder: »Hvis du får nemt får ondt i røven, er det fordi du er bøsse; jeg hader bøsser'. Længere nede i gruppen findes et billede med overskriften 'Se lyst på det', hvorefter man ser en (hvid) person med Downs-syndrom – iført en t-shirt, hvor der står 'I det mindste er jeg ikke nigger'.

- Endvidere en gruppe, der hedder 'Support circumcision (...)', hvor der eksplicit er tale om omskæring af drengebørn efter jødisk tradition. Med andre ord – og uanset hvad man ellers måtte mene om omskæring – er der ikke bare tale om grov humor, eller anstødelige tegninger; nej, vi taler om rigtige knive, der skærer i rigtige (drenge-) dillere.

Søger man efter materiale på Facebook, man kan forarges over, behøver man ikke søge længe

- Sidst, men ikke mindst: Det danske naziparti, DNSB, som under overskriften 'Eget folk først' hygger sig med at hænge jøder, sorte sydafrikanere, socialdemokrater og stort set alle, der ikke er hvide kristne heteroseksuelle med bopæl i Greve, ud.

Hader Facebook homoseksuelle, jøder, handicappede, sorte og drengebørn? Næppe, men søger man efter materiale, man kan forarges over, behøver man ikke søge længe.

Skal vi tage afstand fra det meste af ovenstående, inklusive de grupper du, Annegrethe Felter Rasmussen, omtaler i dit indlæg?

Ja, det er vist på sin plads, men det kan ikke være Facebooks opgave, som, i det omfang der er problem, allerede censurerer rigeligt på et mere eller mindre tvivlsomt grundlag.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ironien er jo, at netop for at tækkes den pæne vestlige middelklasse, forsøger Facebook, alt hvad de kan, at undgå disse grupper, hvorfor de bliver slettet, når de opdages.

Det har blandt andet den meget uheldige konsekvens, at masser af legitime politiske grupper ryger i svinget.

Et enkelt eksempel: Som Mellemøst-redaktør på magasinet Ræson følger jeg flere syriske oppositionsgrupper, og der er Facebook nærmest det eneste tilgængelige medie, hvormed de kan nå ud til omverden med uvurderlig (og ikke-censureret) information.

I teorien altså, for billederne af dræbte børn, torturerede kroppe og lemlæstede civile har flere gange fået Facebook til at lukke ned for deres grupper, hvilket mildest talt er ret uheldigt, når man således modarbejder prodemokratiske og antiautoritære bevægelser og i praksis går en diktators ærinde.

Alt i alt, kære Annegrethe Felter Rasmussen, jeg tror, jeg bliver ligeså stødt som dig over de absurditeter, man kan finde frem til med et par museklik, og der er bestemt nogle problemer som skal diskuteres.

Men at anmode om endnu mere (dobbelt-) moral og censur på verdens største sociale medie kan aldrig være et svar.

Man har sagt om den fri presse, at den er noget af værste, der findes; faktisk findes der kun én ting i hele verden, der er værre: den ufri. Det samme gælder internettet, herunder Facebook.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden