Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Brian Esbensen

Klip dit hår så du kan få dig et arbejde, Henrik Dahl

Hr. Dahl burde selv bruge sine liberale partifællers 'gode råd' til ledige.

Brian Esbensen

Efter at den kendte sociolog og samfundsdebattør Henrik Dahl tidligere på året meldte sig under Liberal Alliances (LA) faner er han tilsyneladende blevet væsentligt mindre efterspurgt som foredragsholder. Faktisk så meget mindre, at han i sidste uge tog konsekvensen og via Facebook annoncerede at han søgte job.

Det behøvedes der som sådan ikke være noget odiøst i, men man skal ikke læse meget mellem linjerne, for at forundres over hvor synd Henrik Dahl synes det er for ham selv, når han samtidig tilhører et parti, der har gjort det til en dyd at sparke ud efter alt og alle, der er ramt af ledighed.

Den nuværende regering har ganske vist gjort et ihærdigt forsøg, men LA's retorik er på dette punkt alligevel i en klasse for sig.

Netop derfor er det mageløst at læse Hr. Dahls åbne jobansøgning, hvor det liberale narrativ pludselig bliver tvistet 180 grader rundt. Selv Berlingske opfattede Dahls udmeldelse som »et udtryk for nogen frustration«, da de omtalte sagen.

Sammenfattet lyder klagesangen, at det er 'samfundets skyld'. Reglen om at vende blikket lidt indad og stole på markedets frie kræfter gælder pludselig ikke længere.

Henrik Dahl har hidtil kunnet leve af sin foredragsvirksomhed, men: »(…) i slutningen af april skete der noget: jeg annoncerede mit kandidatur til Folketinget for Liberal Alliance. Jeg tror ikke, du er klar over det omfang, i hvilket vi åbenbart regnes for pariaer. For fra den ene dag til den næste skete der det, at antallet af månedlige bookinger faldt fra fire-fem stykker til et rundt nul«, skriver han.

Ja, og? - fristes man til at sige. Det er jo markedet, Hr. Dahl. Er det ikke det, du og dine partifæller plejer at hylde (blindt)?

Udover at du i den pågældende 'jobannonce' afslører, at der gælder ét sæt regler for dig, Henrik Dahl, og nogle andre for pøbelen, så kan man faktisk undre sig over, at det overhovedet skal være nødvendigt at appellere til netværket og potentielle arbejdsgivere via Facebook.

Jeg troede der var masser af jobs derude?

Måske det skyldes at du ikke er fleksibel og præsentabel nok og her kunne du måske trække på nogle af de 'gode råd' som dine partifæller har givet andre ledige.

LÆS DEBAT

Ole Birk Olesen har sjovt nok lige skåret det ud i pap endnu engang, så selv den mest tungnemme ikke længere skal være i tvivl om, at der er cirka ligeså mange liberale i Liberal Alliance som der er finner i finsk lakrids: »Hvis du vælger et udseende, der er meget outreret, så gør du reelt dig selv uansættelig«, udtalte han til TV2.

Eller som din kollega Simon Emil Ammitzbøll formulerede det forrige år: »Selvfølgelig betyder ens fremtoning noget, når man er ude at søge job, og jeg synes godt, man kan stille det krav til ledige, at de gør sig umage (…). Jeg har selv prøvet at skifte frisure. Før havde jeg sådan noget tilbagestrøget, fedtet hår, og det var jeg egentlig glad for. Så det var først efter moden overvejelse, at jeg ændrede mit udseende. Og jeg må sige, at det virkede positivt«.

Du skal ikke bare være dygtig til dit job, men også indordne dig under det man bedst kan betegne som arbejdsgiverens eller markedets 'sociale kontrol'. Og her kan jeg naturligvis ikke lade være med, at tænke på dine viltre lokker, Hr. Dahl, som måske er kommet lidt rigeligt ud af kontrol, samt det faktum, at du meget ofte optræder ubarberet.

Jeg er ikke sikker på, at det er hvad markedet efterspørger lige nu og måske du skulle overveje, om du ikke også søger lidt for snævert.

Igen siger dine venner i LA, at det nok er bedst. Eksempelvis Ammitzbøll, der kalder det for »fine jobfornemmelser«, en »hån« og »grotesk«, sågar, – »når folk med lange og fine uddannelser ikke søger ufaglært arbejde«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når alt det er sagt, så ved vi jo godt, at du næppe får brug for disse råd, da du ikke er afhængig af 'markedet'. Ja, du har endda selv sagt det og man da kun håbe, at du har ret i din formodning om at dit »netværk« (læs: venner de rigtige steder) nok skal hjælpe dig.

Hvis den nuværende situation er nok til at du bliver så frustreret, at selv Berlingske bemærker det og skriver om det, så ville der virkelig vente dig en ubehagelig overraskelse, skulle du stifte bekendtskab med det absurd rigide kontanthjælps- og dagpengekontrolsystem.

LÆS KRONIK

Der hjælper intet »netværk«, Hr. Dahl. Og hvem ved, hvis LA får det som de vil have det, så ville du ikke slippe med en satirisk kommentar om din frisure i en Politiken-klumme; du ville sikkert blive bedt om at tilpasse både den og meget andet til det 'markedet' efterspørger.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce