Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

På Egelundsskolen er de store elever med til at lave næringsrig mad i kantinen, så børnene kan holde til den lange dag med den nye skolereform. Kilde: politiken.tv / Mikkel Stoumann Fosgrau

Dan Jørgensen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver fjerde skoleelev er på slankekur - det er et problem for Danmark

Nu bliver der mere tid til at tænke maden ind i undervisningen.

Dan Jørgensen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver femte skoleelev over 11 år springer frokosten over mere end to gange om ugen. Næsten hver tiende er overvægtig. Hver fjerde er på slankekur og forsvindende få deltager i madlavningen derhjemme eller smører deres egen madpakke.

Det er både et problem for det enkelte barn og for Danmark.

Derfor har Forskningscenter OPUS under Københavns Universitet i dag indkaldt til topmøde om fremtidens mad for fremtidens børn.

LÆS LEDER

Sunde og mætte børn har mere energi og koncentration til undervisningen og har dermed bedre forudsætninger for at lære og trives. Og Danmarks fremtid afhænger i høj grad af, at vores børn bliver dygtige i skolen.

Derfor bør og skal det offentlige hjælpe børnene med at få sundere og bedre madvaner.

Med den nye helhedsskole får børnene længere skoledage. Det giver netop bedre mulighed for at hjælpe vores børn til at blive sundere, dygtigere og glade.

Nu bliver der mere tid til at tænke maden ind i undervisningen. For eksempel kan der blive ekstra plads til at lære om geografi, globalisering og kulturer gennem maden.

De madkompetencer børnene får i skoletiden bliver ikke glemt, når klokken ringer.

Tværtimod vil de kunne tage inspiration og viden med hjem i køkkenet, og det vil forhåbentlig medvirke til, at flere end 4 procent af ungerne jævnligt kommer til at deltage i madlavningen derhjemme.

Det er positivt og fornuftigt, at vi som samfund investerer tid og kræfter i vores børns sundhed, velvære og indlæringsmuligheder. Bare ikke, hvis man spørger oppositionen.

De synes af ideologiske årsager ikke, at det offentlige skal blande sig og hjælpe børnene på den måde.

Det samme gælder i USA, hvor jeg i sommer så nærmere på Michelle Obamas kampagne 'lets move', der skal give bedre madvaner til børn og unge i USA.

Her besøgte jeg blandt andet en skole for udsatte børn i Bronx i New York, hvor eleverne nu både laver skolemad og lokal catering fra en 'urban garden' på skolen.

Både Obamas kampagne og projektet i Bronx har været en stor succes. Alligevel får det stor kritik af republikanerne – af ideologiske årsager.

For mig tæller resultater mere end ideologisk forstoppelse. Sådan tror jeg også skolebørnene i både Bronx og Bellahøj har det.

Derfor har regeringen blandt andet givet ekstra millioner til flere skolehaver, så flere børn kan få jord under neglene og mulighed for lære på forskellige måder.

Resultater er også nøgleordet på Forskningscenter OPUS under Københavns Universitet. Deres seneste forskning bekræfter, at ordentlig mad og indlæring er uløseligt forbundet.

Derfor håber jeg, at vi på dagens topmøde kan lægge sporene for en fremtid, hvor børnene både bliver sundere, dygtigere og glade.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden