»Det, finansministeren vil have os til at tro, er, at befolkningen ikke går op i, om uligheden stiger i Danmark. Det er spin af værste skuffe«, skriver Dan Jørgensen. (Arkivfoto)
Foto: Jens Dresling

»Det, finansministeren vil have os til at tro, er, at befolkningen ikke går op i, om uligheden stiger i Danmark. Det er spin af værste skuffe«, skriver Dan Jørgensen. (Arkivfoto)

Dan Jørgensen

Regeringen skal droppe deres spin. Skattereformen vil forgylde dem, der allerede har mest

Den eneste minister, der faktisk er ærlig, er Brian Mikkelsen. Han siger det lige ud: Kører du i Lamborghini, er det en god reform for dig.

Dan Jørgensen

»Jeg er aldrig blevet spurgt om gini-koefficienten på mine mange besøg rundt omkring i danske forsamlingshuse. Folk interesserer sig i stedet for, hvordan vi skaber vækst«. Sådan sagde finansminister Kristian Jensen, da han præsenterede regeringens forslag til en ny skattereform.

Det, finansministeren vil have os til at tro, er, at befolkningen ikke går op i, om uligheden stiger i Danmark. Det er spin af værste skuffe. Jeg færdes også ofte i de danske forsamlingshuse. Og selv om det måske ikke er så tit (men det sker dog), at folk direkte bruge udtrykket 'gini-koefficient', så kan jeg forsikre om, at de danskere, jeg møder, går meget op i spørgsmålet om den stigende ulighed i Danmark.

Samlet set er det et faktum, at den skattereform, som regeringen har foreslået, er dybt usolidarisk

Men tag ikke kun mit ord for det. En undersøgelse fra ugebrevet Mandag Morgen viser, at to ud af tre danskere mener, at uligheden i Danmark er et problem.

Finansministerens spin står ikke alene. Regeringen har virkeligt tænkt sig om. »Okay« har de nok tænkt, »vi ved, at det her bliver en bitter pille at sluge, hvordan får vi den til at glide nemmest muligt ned?«.

Den slags problemer kureres i blå lejr ikke ved at tage fat om det virkelige problem; at danskerne ikke ønsker skattelettelser på bekostning af velfærden. I stedet er det spindoktorens råd, der lyttes til.

Se blot på statsministeren. Den sætning, han har sagt igen og igen det sidste døgns tid, er nøje indstuderet: »Reformen vil være bedst for den almindelige HK’er«, lyder hans mantra. Sandheden er bare en anden.

Reelt vil reformen forgylde dem, der allerede har mest. Tag beskæftigelsesfradraget, som regeringen vil ændre. Her vil de 1000 mennesker, der tjener mest i Danmark, få 190.000 kr. mere mellem hænderne om året i gennemsnit. Hvor i mod de, der tjener mindre en 28.500 kr. om måneden, vil få nul kroner ud af den ændring.

Samlet set er det et faktum, at den skattereform, som regeringen har foreslået, er dybt usolidarisk. Den vil give massive skattelettelser til de rigeste og kun begrænsede lettelser i bunden. Samtidig er det klart, at finansieringen vil betyde nedgang i vores allesammens velfærd.

Hvor ville det være forfriskende, hvis regeringen ville droppe sit pinlige spin og sige det lige ud. Den eneste minister, der faktisk er ærlig, er Brian Mikkelsen. Han siger det lige ud: Kører du i Lamborghini, er det en god reform for dig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce