De danske sommeraviser har de seneste uger fyldt spalterne med 3-årige Herberts begejstring for kjolerog den deraf afledte kønsrolledebat. Hjemvendt fra mit fredelige sommerhus og manglende internetforbindelser føler jeg behov for at trække debatten i en anden retning. Min meddebattør her på sitet, Ditte Giese, har valgt at fokusere på ”Bøsseangsten i børnehaven”, hvilket bestemt er korrekt, idet en bekymrende høj procentdel af danske børneforældre tager afstand fra Herberts kjolefascination. I det hele taget er der brug for en grundig debat om kønsroller og normalforestillinger i det moderne Danmark.
Alligevel kan jeg ikke lade være med at angribe debatten fra en anden vinkel og sætte spørgsmålstegn ved den voldsomme eksponering af barnet, Herbert. Det er fuldt ud forståeligt, at Herberts forældre deltager i debatten om ligestilling, kønsroller og frihed i en af de mest almindelige og velbesøgte samfundsinstitutioner herhjemme. Dog undrer det mig utrolig meget, at et almindeligt forældrepar lader deres søn fotografere til forsiden på Berlingske, fordi de ikke mener han er unormal.