Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MARIA FONFARA [arkiv)
Foto: MARIA FONFARA [arkiv)

Normalitet: Jeg håber derfor og har en klar forventning om, at H&M vælger at bruge almindelige sunde og store kvinder næste gang, de lancerer en kampagne for særligt stort tøj, skriver Jakob Engel-Schmidt.

Jakob Engel-Schmidt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvorfor bruger H&M ikke bare normale kvinder som modeller

Med tynde modeller der kategoriseres som plus-size, bidrager H&M til et forskruet kropsideal

Jakob Engel-Schmidt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1 ud af 20 danske piger lider af en spiseforstyrrelse. Væmmelsen ved egen krop er så stor, at pigerne enten sulter sig selv, eller i smug kaster op efter måltiderne.

Årsagerne til bulimi og anoreksi er mange, og tæller alt fra lavt selvværd, sociale normer, gruppepres, retoucherede glitterannoncer og kommercielle virksomheders fokus på uopnåedelige kropsidealer.

Det er et skræmmende faktum, at anoreksi i dag er den mest dødelige psykiatriske sygdom (eksternt link) i kongeriget Danmark.

Hvert år sin trend. Sidste år var det på højeste mode blandt landets teenage-piger at have så tynde lår, at de ikke stødte mod hinanden. I år ser bikini-broen (eksternt link) ud til at løbe med førstepladsen, for forskruede kropsidealer. Bikinobroen går ud på, at bikiniunderdelen kun må røre hofterne, når pigen ligger på ryggen. Det kræver, at man er ekstremtynd og kun spiser i meget begrænsede mængder.

Hvad har alt det så at gøre med H&M, tænker den opmærksomme læser?

En hel del desværre. Som en af klodens førende modevirksomheder, er H&Ms designere ansvarlige for den moderne globale kvindeopfattelse og størrelsesguide på deres produkt.

H&M er skam sit ansvar bevidst. I en kampagne for størrelsesmæssig pluralisme har virksomheden fotograferet en række såkaldte plus-modeller, for at gøre opmærksomhed på deres ekstra store størrelser.

Her havde historien sandsynligvis sluttet på mest sympatiske vis, hvis ikke man havde gjort moralsk i nælderne på fornemmeste og mest usympatiske vis.

H&Ms såkaldte store modeller er godt nok høje og ikke dødelig tynde. Flere af dem er slanke og har under ingen omstændigheder den plus-størrelse, som kollektionen synes at indikere.

Derfor bidrager H&M effektivt til et forskruet kropsideal, hvor helt normale kvinder pludselig må leve med at være ekstra store og implicit bliver indrulleret i en ufrivillig og usund tankerække i fuld fart mod slankekure og glutenfobi. Jeg forstår godt, at modeverdenen ikke rekrutterer deltagerholdet fra 'Livet er Fedt', når de skal markedsføre deres produkter.

Men hvorfor bruger H&M ikke bare normale kvinder, hvis de gerne vil kendes for også at sælge tøj til andre en livstruende tynde eksistenser, spørger jeg mig selv?

Svaret er måske, at modebranchen er blevet ædt af sin egen selvforståelse og normverdenen er så forskruet, at selv det mest sympatiske forsøg på at bryde ud af cirklen for usunde kropsidealer, er dømt til at mislykkes.

Personligt bryder jeg mig ikke om monstertynde kvinder, og får det næsten fysisk dårligt, når jeg ser et sæt ribben udstillet af et alt for tyndt hudlag. Jeg vil dog ikke lovgive om private virksomheders ret til selvstændigt at kategorisere og markedsføre deres produkter.

Alligevel har enhver virksomhed et socialt ansvar. Det gælder producenter af medicin, hvor produktet skal være sikkert og uden bivirkninger, ligesom bilfabrikanterne skal leve op til sofistikerede sikkerhedskrav.

På samme måde bør en moderne virksomhed som H&M bruge et minimum af tankekapacitet til at overveje deres indflydelse på moderne modeidealer og spiseforstyrrelser, når man i godhedens tjeneste forsøger at inkludere store kvinder i sin forretning.

Jeg håber derfor og har en klar forventning om, at H&M vælger at bruge almindelige sunde og store kvinder næste gang, de lancerer en kampagne for særligt stort tøj. Og er det store kvinder for vulgære for de sarte modeskaberes følsomme øjne, må de simpelthen droppe næste forsøg på sympatisk markedsføring.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden