Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Roald Als

Jakob Engel-Schmidt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan vi være verdens lykkeligste land, når der ikke er gratis øl til fredagsbaren?

Den unge SF'er Emma Sjørvads klagesang over uddannelsessystemet er et symptom på curlinggenerationens værdiskred.

Jakob Engel-Schmidt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I Danmark har vi skatteyderbetalt uddannelse. Det er en bærende samfundssøjle i vores bestræbelser på at skabe lige muligheder for alle. Ikke nok med, at undervisningen er gratis for den studerende, så får alle en hjælpende hånd i form af enten børnepenge eller SU.

LÆS EMMA SJØRVADS INDLÆG

Derfor er det med stor undren, at jeg kan læse, at Emma Sjørvad fra SF Ungdom mener, at vi ikke har gratis uddannelse, efter at have »gået påstanden efter i sømmene«. Sagen er nemlig at »fredagscafeer, fester, frivillige rejser« ikke er gratis! Uhyrligt, hvordan kan vi være verdens lykkeligste land, når der ikke er gratis øl til fredagsbaren, og skituren koster penge?

Det er direkte pinligt at læse påstanden om, at »det ikke kan passe, at et ungt menneske af økonomiske årsager ikke kan starte på gymnasiet«. Alle, der vil, har mulighed for at starte på gymnasiet og deltage i studieturen og det, der ellers hører med til et normalt gymnasieliv.

Livets barske realiteter er imidlertid, at ikke alle har råd til at bruge 5000 kr. på en skitur, hvis man ikke har sparet op. Det er faktisk langt de fleste, som må spare op for at have råd til det sjove. Indlægget belyser på ingen måde venstrefløjens udokumenterede floskel om, at ’uligheden stiger og stiger’.

I stedet viser indlægget desværre, at forkælelse er blevet en folkesygdom. Har vi virkelig ikke større problemer i Danmark, end at gymnasieeleverne har svært ved at få SU’en til at slå til, hvis man både skal i byen torsdag og fredag, på skitur om vinteren og til Sunny Beach om sommeren?

LÆS DEBAT

Jeg lyder sikkert som en sur gammel mand, når jeg nu påpeger, at danske unge er umådeligt heldige, og de skulle vide, ’hvordan unge har det i Afrika’. Ikke desto mindre havde jeg for nylig fornøjelsen af at møde 9 afrikanere, som Mellemfolkeligt Samvirke havde inviteret til Danmark for at undersøge, hvad vi bruger skattekronerne på.

Og ganske rigtigt, de afrikanske opdagelsesrejsende i velfærdsstaten syntes, at danske unge var vildt heldige. Måske burde jeg havde inviteret SF Ungdom med til mødet med afrikanerne. Jeg tror, det havde været sundt for medlemmerne af curlingbørnenes interesseorganisation. Det kunne måske have rustet dem til mødet med den virkelige verden, nu hvor deres forældre har glemt at gøre det.

Det er efterhånden ingen hemmelighed, at Danmark sakker agterud i de internationale velstandsmålinger. Oversat til dansk betyder det, at vi i fremtiden ikke længere kan se frem til den bedste velfærd, sundhed og uddannelse, fordi andre lande er dygtigere, klogere og mere ihærdige end vi.

LÆS INDLÆG

Curtlinggenerationen og dens talsmænd er udkrystalliseringen af en befolkning med blikket stift rettet imod egen navle og en virkelighedsfjern hverdagsopfattelse.

Jeg har en reel bekymring for, at Emma Sjørvad og resten af curlingbørnenes fremtid ser mørk ud, hvis ikke de får et mere realistisk forhold til, hvordan tilværelsen er indrettet. Det burde være en selvfølge, men man er nødt til selv at bidrage, ikke blot hvis man vil på skitur med vennerne, men også hvis samfundet skal hænge sammen. Forkælelsen er blevet en folkesygdom, som dybest set truer velfærdsstatens overlevelse.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden