Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: EHRBAHN JACOB
Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fødselsraten skal op - måske skal vi belønne kvinder, der vil donere deres æg

Hvad nu hvis det rent faktisk kunne lade sig gøre at hæve fødselsraten?

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Giv sædbanken dine æg og indkasser 10.000 kroner og en rejse sydpå. Lyder det fristende?

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg i første omgang sad med raske, velfungerende æggestokke og blev en anelse hooked alt imens min dømmekraft og samvittighed forsøgte at overtage med en vis skepsis og forargelse.

For jeg burde vel bare donere mine æg af egen fri vilje og ikke for hverken penge eller sol på næsen? Jeg burde. Mine søster, svigerinde og veninde burde. Alle kvinder under 35 år burde. Sådan af helt god vilje aflevere en potion æg til fertilitetsudfordrede par. Der sker bare ikke rigtig noget, vel?

Fertilitetslæge Søren Ziebe har i ugens løb kaldt Cryos' tiltag usmageligt og DF´s Liselott Blixt har sidestillet det med prostitution. Nuvel. Men virkeligheden er jo den, at Danmark lige nu har en ventetid på to år hvis man stiller sig i kø til et donoræg.

I 2014 meldte blot 75 kvinder sig under de ægdonerende faner og af de knap 200 ægopsætninger der blev gennemført, blev 60 af dem til børn. Jeg synes, at tallene taler et klart sprog, og selvsamme Søren Ziebe har endda tidligere været ude med fertilitære alarmklokker og kalde barnløshed for en regulær folkesygdom.

Og behøver jeg overhovedet at nævne den himmelråbende lave fødselsrate vi opererer med i øjeblikket? Nej, det tænkte jeg nok.

Behøver jeg overhovedet at nævne den himmelråbende lave fødselsrate vi opererer med i øjeblikket?

Og jo, jeg kan sagtens være enig med Liselott Blixt når hun mener, at ægdonation ikke skal være styret af penge, men af egen fri vilje. Det økonomiske aspekt burde slet ikke være en afgørende faktor i det her.

Og det ville da være skønt hvis alle sunde og raske kvinder mellem 20 og 35 styrtede til den nærmeste fertilitetsklinik og smækkede skankerne i bøjlen til æggebakkerne svømmede over. Men tallene viser jo, at det ikke tilfældet, og derfor synes jeg, at vi skylder vores samfund at gøre noget radikalt anderledes.

I Sydsverige har en toårig forsøgsordning, hvor svenske kvinder blev belønnet med 11.000 svenske kroner, bragt ventetiden for donoræg ned til seks måneder. Og hvad nu, hvis en høj kompensation i Danmark gav flere æg?

Hvad nu, hvis ventetiden blev bragt ned og flere børn kom til verden? Hvad nu hvis det rent faktisk kunne lade sig gøre at hæve fødselsraten og samtidig lade modne, velovervejede raske kvinder få en fair belønning for et relativt stort indgreb? Der er så mange led, fra et æg tages ud til det sættes op, der indkasserer en klækkelig sum, så hvorfor må donoren ikke tjene på det?

Det er nemt at blive forarget over Cryos' tiltag, men jeg er i højere grad bekymret og ærgerlig. For selvom ideen har til hensigt at hjælpe flere kvinder med at blive gravide, så bevæger de sig så langt væk fra dansk lovgivning og fra en reel løsning som de overhovedet kan.

Æggene havner i udlandet, og det giver kun mere velhavende danske par en hurtig mulighed for at blive gravide. Løsningen er for mig at se ikke at sende kvinder og æg på charter, men at loven for salg af æg i højere grad fokuserer på det aspekt, at der simpelthen ikke er æg nok til de mange par, som rigtig gerne vil være gravide.

Og nej, børn er ikke en menneskeret, men hvis vi fortsætter med at jage store fertilitetsklinikker som Cryos ud af landet fordi lovgivningen tvinger dem til det, så burde det måske blive det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden