Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvor er de brune børn og værter i Ramasjang?

Kom nu, Ramasjang. Vi skylder de små seere at vise dem det mangfoldige Danmark.

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er hvid. Sådan helt og aldeles. En gennemsnitsdansker med hvid mand og hvidt barn. Mine venner er lige så hvide, og min søns vuggestue er overvejende det samme. Derfor gør jeg et stort nummer ud af at vise min blege blåøjede knægt, at verden er andre farver og meninger end ham selv. At den også rummer folk, der tror på Allah, Odin, Jehova og Jesus. At hudfarve ikke udelukkende er den lyserøde farveblyant, men også den brune, den beige og den helt mørke.

At øjne ikke altid er blå og mandelformede, men kan vende opad og nedad og være store og små. Heldigvis er der rigtig mange steder, jeg kan vise ham Danmarks mangfoldighed. Børnene i vores gård kommer i masser af farver, kulturer og levevilkår, og på legepladsen, i supermarkedet og svømmehallen er alsidigheden rigt præsenteret. Men ikke i børne-tv.

På Ramasjang er børn og voksne stort set lige så hvide som mit afkom. Og det er en skam, for jeg er faktisk ret vild med deres indhold. Programmer som ’Monster Buster’, ’Ramasjangmysteriet’, ’Rosa fra Rouladegade’ og ’Vilde venner’ er intet mindre end geniale, lærerige og inspirerende programmer. Ramasjang forener undervisning og underholdning i en smuk symbiose. Værterne er medlevende og nærværende, og de gør deres ypperste for at hjælpe og motivere de medvirkende børn. Når jeg tuner ind på det bagelformede slaraffenland, er jeg sikker på at mærke et højt ambitionsniveau og en inderlig lyst til at underholde. Det er virkelig fedt.

Jeg vil have mere Hella Joof. Mere af de andre farver end den, jeg har på væggen

Men der er næsten ingen farver. Jeg er heldig, hvis jeg ser et par børn af anden etnisk herkomst hos Hr. Skæg og Onkel Reje, men det er sjældent.

Og nej, det er ikke alle programmer, der kører fuld vaniljeis. Hella Joof har et skønt program, hvor madglade børn får tid og plads i køkkenet. Og nej, jeg forlanger ikke, at DR skal indføre Excel-ark over, hvor mange brunøjede værter og børn der fylder min skærm. Nej, public service er ikke at caste specifikke hudfarver uden at se på talent og evner. Det er klart.

Men vi lever i en tid, hvor vores samfund bliver mere og mere multikulturelt. Og der står endda i public service-aftalen for 2015-18, at DR skal tilbyde en bred samfundsmæssig dækning, afspejle mangfoldigheden af kultur, livsopfattelse og levevilkår og fremme integrationen i det danske samfund.

På Ramasjang er børn og voksne stort set lige så hvide som mit afkom. Og det er en skam, for jeg er faktisk ret vild med deres indhold

Så undrer det mig bare, at det overvejende er Viggo, Emma og Alfred, der leger pirater, bager kager og jagter uhyrer under sengen. Hvad med Chen, Latifa og Muhammed? Måske burde jeg egentlig være ligeglad og glæde mig over, at midt i alt det multikulturelle kan min søn se en masse glade hvide mennesker på tv?

Det kan jeg ikke. For jeg vil have mere Hella Joof. Mere af de andre farver end den, jeg har på væggen. Mere horisont og bredde. Mere mangfoldighed og etnicitet. Kom nu, Ramasjang. Jeg synes, vi skylder de små seere at vise dem det mangfoldige og flerfacetterede samfund, som Danmark er.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden