Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Roald Als

Tegning: Roald Als

Jakob Olrik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg gider ikke høre mere om egoistiske politiske projekter, Thorning og Løkke

Hvor er kærligheden til ’de andre’ blevet af i dansk politik?

Jakob Olrik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvem skal styre Danmark, Thorning eller Løkke; mor eller far?

Jeg så dem på tv forleden aften, hvor de stod og fremlagde deres planer for familien Danmark, og jeg må sige, at jeg var paf. Hvad sker der for vores rollemodeller? Hvad er det for en politik, de står og sælger?

Helst vil de love os skattefrie sommerhuse til alle, tryghedsforsikringer på tilbud, og ja, vi har alle fortjent et nyt køkken. Mor og far stod og lokkede med tal og indtjeningsmuligheder, som om de solgte mobilabonnementer eller fitnesskæder.

Stram jer op, mor og far! Jeg gider ikke høre om de egotrip-politiske projekter, I har gang i, hvor det handler om at eje og købe mere. Jeg vil høre visioner! Fortæl mig om kærlighed og om sunde planer, der gør det lettere for os mennesker at være noget for hinanden.

LÆS KONTANTHJÆLPSMODTAGER

Jeg blev faktisk ked af at høre på de to politikere. Og det blev kun værre, da de begyndte at konkurrere om, hvem der turde sende flest flygtninge ud af landet, og hvem der kunne skære mest i ulandsbistanden. I stedet for at snakke om at ville hjælpe flest mulige mennesker, stod de og talte grimt om dem, der flygter fra krig og ødelæggelse.

Tænk at være indvandrer eller flygtning i Danmark lige nu, og høre den måde, man taler grimt om dem på. Hvor er det uhøfligt og ikke-generøst og på alle måder pinligt. Skal vi danskere opføre os som forkælede feudale herremænd, der er født til at sidde på flæsket og holde alle andre væk?

Siden hvornår er det blevet stuerent at tale dårligt om de svage? Jeg troede, at Danmark var et venligt land, hvor alle i bund og grund bedst kunne lide, at alle havde det godt

Verden ligger og drukner i blod. Skal vi så gå rundt og være bange for at dele, bange for at hjælpe, at være der for andre med de ressourcer vi er født til at have? Er det sådan, det er blevet?

Og siden hvornår er det blevet stuerent at tale dårligt om de svage? Jeg troede, at Danmark var et venligt land, hvor alle i bund og grund bedst kunne lide, at alle havde det godt.

Sådan er det ikke længere. Nu er det os - og dem. Os og flygtninge. Os og indvandrerne. Os og bistandsklienterne. Os og dem der er en smule anderledes. Og så hele idéen om at tage fra de fattige, så vi andre kan købe og eje endnu mere.

Hvem kan tage flest penge fra arbejdsløse og syge? Det kan far og mor. Det er da ubehageligt at høre på. Det er som om, vi hele tiden skal tage udgangspunkt i os selv, i det vi vil have. Ikke noget med at sætte os i andres sted, tænke ud over os selv, se tingene fra andre vinkler end en navlebeskuende selvhjælpspolitik. En sælger-politik.

Hvor er visionerne?

LÆS DEBAT

Jeg savner visioner, virkelig. Jeg savner drømme og visioner, der udspringer af et ønske om helhed, kreativitet, glæde og fællesskab og ønsket om at gøre det godt for vores medmennesker.

Hvor kan vi som land gøre en forskel? Hvordan kan vi hjælpe andre, tage os af andre, beskytte andre, få verden til at blomstre? Med al den virilitet, sundhed, styrke og rigdom, vi har i landet, bør vi da kunne tænke større end på at mele vores egen kage.

Vi kan eksperimentere i et land som vores, vi kan investere i vilde idéer, der ikke lige giver bonus på regnearket med det samme, men som skaber balance på den lange bane. Vi kan, fordi vi er så rige, som vi er, droppe al den tryghedssnak og egosnak og fokusere på at skabe og få tingene til at gro. Hvor er den mor og far, der kan bygge os alle et kæmpe drivhus af vilde idéer? Et drivhus fuld af kærlighed til os, og dem, og børnene, og de gamle, og dem der står udenfor og banker på - og pissefryser!

Der skal kærlighed på banen i familien Danmark. Kærlighed.

God valgkamp!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

Du lytter til Politiken

14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

Henter…

Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

• Du lytter til Politiken

13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

Henter…

I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

• 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden