Garanti for efterlønnen

Lyt til artiklen

Jeg garanterer hermed, at Enhedslisten aldrig lægger stemmer til at fjerne eller forringe efterlønnen. Sådan. Så er det sagt. Hvis nogen ellers skulle være i tvivl. Jeg garanterer også, at Enhedslisten vil gør alt, hvad vi kan, for at forhindre, at nedslidte og ældre lønmodtagere, der gennem hele livet har bidraget til samfundet, skal betale regningen for Lars Løkkes skattelettelser. Måske har Ole Sohn og Helle Thorning fået solstik efter demonstrationen på Slotspladsen i går. Jeg har i hvert fald svært ved at se, hvad der ellers kan forklare deres tvetydige udmeldinger om efterlønnen. I går var mellem 40.000 og 80.000 mennesker på gaden. Christiansborg Slotsplads summede i en god blanding af protest mod regeringens nedskæringer og begejstring over, at det ser ud til at regeringens dage er talte. Efter demonstrationen vælger Ole Sohn og Helle Thorning så at gå ud - stik imod tidligere udtalelser - og så tvivl om en kommende regerings politik. Det er rent ud sagt dumt. For det første fordi efterlønnen er vigtig for de tusindvis af buschauffører, murere, sygeplejersker og andre lønmodtagere, som har knoklet igennem et langt liv. De skal have retten til at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, før de bliver helt slidt ned. For det andet fordi tvivl om, hvorvidt en kommende regering vil bevare efterlønnen, kan slukke de håb og forventninger, som danskerne har til et nyt politisk flertal. De tusindvis, der demonstrerede i går foran Christiansborg, skal kunne regne med Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten. Og for det tredje fordi truslerne mod fagbevægelsen er langt ude. Det er et oplæg til trepartsforhandlinger, hvor fagbevægelsen får en pistol for tindingen: Hvis ikke I makker ret, så afskaffer vi efterlønnen. Jeg håber ikke, at det er den måde en kommende S-SF-regering vil gennemtvinge deres politik på. Kære Helle Thorning og Ole Sohn. Gå lige en tur i regnvejret og snak det her igennem en gang til. Og meld så helt klart ud, at efterlønnen ikke bliver forringet under en kommende regering. De seneste meningsmålinger viser, at vi har opbakning til at kæmpe imod regeringens spareplaner. Når oppositionen får et flertal efter næste valg, så skal danskerne kunne stole på, at vi står fast om velfærd, dagpenge og efterløn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her