Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

fremstilling. Ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, viser at danske medier generelt tegner et negativt billede af muslimer.

Læsernes Redaktør
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et sæt tal – to sandheder

Måske var det de etnisk danske drenges manglende læsefærdigheder, vi burde have skrevet om.

Læsernes Redaktør
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

’Noget om procenter’ hed et indlæg på redaktionens interne efterkritik i den forløbne uge.

Jeg er i al ubeskedenhed ved at have set lidt af hvert, når det kommer til redaktionens omgang med tal, men det viste sig, at der ikke var tale om fejl.

En redaktør pegede bare på, at vi ved at anskue nogle tal på en anden måde kunne have fået en helt anderledes tirsdagsforside. Da hed hovedhistorien ’Drenge læser elendigt’, men det var drengene og de unge med indvandrerbaggrund, der var i fokus.

Mange af dem læser så elendigt, at de ender helt uden en uddannelse, viste endnu en opgørelse.

Der synes bestemt at være brug for en kraftig indsats. Men muligvis lå den virkelige nyhed et andet sted – i hvert fald ifølge indlægget på efterkritikken.

Jeg citerer – og advarer om en noget taltung tekst, men det kan ikke være anderledes:»Jeg tvivler ganske enkelt på, om den valgte vinkel på undersøgelsen er den mest interessante, efter at jeg har set nærmere på tallene. Jeg bruger som udgangspunkt den seneste opgørelse af antallet af folkeskolelever i København: 156.790. Lad os for nemheds skyld gå ud fra, at der er lige mange i 0. til 9. klasse, således at en årgang er 15.679 elever. Af dem er 22 procent indvandrere og efterkommere af indvandrere, altså 3.449. Af dem er 50 procent drenge, altså 1.725«.

»Det alarmerende er, at 55 procent af dem (949 drenge) er funktionelle analfabeter i 9. klasse, mens 50 procent (863) klarede sig dårligt i sprogtesten ved skolegangens begyndelse. Altså kan man hævde, at yderligere 86 er ’gået tabt’ på deres vej gennem det københavnske skolesystem. Det er sandt for dyden alarmerende – ingen tvivl om det«.

»Etniske danskere er der 12.230 af på årgangen, altså i runde tal 6.115 drenge. Af dem er 24 procent (1.467) funktionelle analfabeter i 9. klasse, mens 15 procent (917) klarede sig dårligt i sprogtesten ved skolegangens begyndelse. Altså kan man hævde, at yderligere 550 er ’gået tabt’ på deres vej gennem det københavnske skolesystem. Og dét er da i hvert fald også alarmerende«.

Det er vores rolle at beskrive virkeligheden – og derfor kan vi ikke lukke øjnene for, at så mange unge med indvandrerbaggrund ikke får en uddannelse

»Jeg mener faktisk, at man kan hævde, at det er gruopvækkende, at det københavnske skolesystem åbenbart er så elendigt, at selv dem, der har fået de sproglige forudsætninger ’forærende’, falder igennem i langt større omfang end dem, der har to sprog at slås med. Derfor mener jeg, at det i hver fald kan diskuteres, om ’Det står skidt til for tosprogede drenge og mænd’ er den rette indledning på komplekset. Det burde vel snarere have været ’Det står skidt til for det københavnske skolevæsen’«.

Sådan var ordene. Det forekommer mig at være nogle særdeles fornuftige overvejelser, også i lyset af en ny undersøgelse fra SFI – der engang stod for Socialforskningsinstituttet, men nu er det korte navn for Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Den viser, at danske medier generelt tegner et negativt billede af muslimer.

Det er vores rolle at beskrive virkeligheden – og derfor kan vi ikke lukke øjnene for, at så mange unge med indvandrerbaggrund ikke får en uddannelse.

På samme måde er det indiskutabelt et problem, som skal beskrives i avisen, at næsten 8 procent af 15-19-årige drenge med indvandrerbaggrund begår kriminalitet og bliver dømt, hvilket kun gælder for 3,5 procent af de jævnaldrende etnisk danske drenge.

Jeg har ingen konkrete ankepunkter mod hverken kriminalitetsartiklen fredag eller tirsdagsforsiden om uddannelse. De forekom mig fair og ordentlige.

Men vi bør gribe enhver lejlighed til at se andre vinkler på sagerne, for vi har en pligt til at kunne se problemerne i en sammenhæng og at få nuancerne med.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Derfor havde det været velgørende, hvis det havde været det københavnske skolesystems tilsyneladende mangler, der havde været det centrale på tirsdagsforsiden, som foreslået på efterkritikken.

I artiklen om kriminaliteten blandt unge med indvandrerbaggrund pegede lektor i kriminologi ved Københavns Universitet Lars Holmberg på, at risikoen for at blive kriminel er større, hvis man mangler job og uddannelse.

Det er en gammel sandhed, der gælder uanset ens etniske baggrund, og det bør man holde sig for øje.

Lars Holmberg mindede også om det faktum, at unge med indvandrerbaggrund langt oftere tjekkes af politiet. Det forekommer mig indlysende, at de så også oftere vil blive taget for kriminalitet.

Hvis man koncentrerede fiskerikontrollen om Hvide Sande og stort set aldrig kom til Esbjerg, ville man nok også finde flest ulovlige fangster i Hvide Sande.

Kriminaliteten er formentlig højere blandt unge med indvandrerbaggrund, og det skal vi beskrive, men SFI’s undersøgelse bør mane til eftertanke i medierne.

Mens vi tænker, kan vi passende beundre det store flertal af unge med indvandrerbaggrund for, at de underligt nok ikke bliver vredere over generelt at blive tjekket i det uendelige af politiet og konsekvent at få skurkerollen i pressen – eller offerrollen, når vi skal være venlige.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden