Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
jyske. DR har erkendt, at man har været fristet til at udlevere de mange timers råbånd om Jyske Bank. Heldigvis faldt DR ikke for fristelsen, skriver Bjarne Schilling.
Foto: THOMAS WILMANN (ARKIV)

jyske. DR har erkendt, at man har været fristet til at udlevere de mange timers råbånd om Jyske Bank. Heldigvis faldt DR ikke for fristelsen, skriver Bjarne Schilling.

Læsernes Redaktør
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Findes der en løsning, når pressen stritter imod udlevering af råbånd?

Måske burde man have et opmands-system til at afgøre tvister om dokumentation.

Læsernes Redaktør
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ustandselig virker det som, at medierne med vilje gør det svært for sig selv.

Hvorfor stå fast på kildebeskyttelsen, hvis det er en skidt karl, der har lækket en oplysning?

Fortjener vedkommende så ikke at komme frem i lyset? Og hvad med beskrivelser fra kriminelle miljøer – hvorfor hjælper medierne ikke politiet med at fange forbryderne?

Den slags spørgsmål får jeg med jævne mellemrum og svarer, at kildebeskyttelsen først og fremmest er et spørgsmål om, at man skal være til at stole på.

Har vi lovet at holde en kilde hemmelig, er det en journalistisk dødssynd at løbe fra det løfte.

Når Jyske Bank etablerer sig i Schweiz, er det næppe for at lette den danske import af kukure

Og inden stråleglansen fra vores glorie nu begynder at blænde: Det drejer sig også om at hjælpe os selv, for hvis vi røber en kilde, bliver det umuligt at få oplysninger en anden gang.

Når læserne spørger, hvorfor vi af og til lader småkriminelle komme til orde anonymt, er svaret, at pressens primære opgave er at beskrive virkeligheden – at bekæmpe forbrydelser er derimod en opgave for politiet.

Endnu en gåde er blevet aktuel i de seneste dage: Hvorfor stejler medierne altid, når de bliver mødt med krav om at lægge deres råmateriale frem? Hvis journalistikken er i orden, er det vel en formssag?

Så sent som i sidste uge kunne jeg se i en klage, der kom over mit bord, at en kilde forlangte at få tilsendt en lydfil, men redaktionen afviste ønsket, og jeg bakkede beslutningen op.

Den nemme forklaring er, at det er internt råmateriale - vi sender heller ikke kopier af notesblokke eller kildelister. Men det er ikke hele forklaringen – og det skal jeg vende tilbage til.

I den meget omtalte aktuelle strid mellem Jyske Bank og DR kunne det umiddelbart fremstå besynderligt, at DR ikke offentliggør alle optagelser, som Jyske Bank har krævet

Det ville én gang for alle afklare, om det virkelig er rigtigt, at bankens afdeling i Schweiz udfolder en utrolig kreativitet, hvad angår at få sine kunder til at slippe for at betale skat. Og hvis DR har ret, måtte offentliggørelsen vel også være i stationens egen interesse?

DR har indrømmet, at man er fristet til at gøre det, og det forstår jeg udmærket.

For lige så ubehageligt, det er for banken at blive udpeget som medvirkende til skattefusk, lige så slemt må det være, at der bliver rejst tvivl om udsendelsernes troværdighed.

Jeg kan ikke med sikkerhed afgøre, hvem der har ret, men lur mig, om ikke netop skatteforhold i hvert fald spøger i nogle af kundernes bevidsthed.

Og når Jyske Bank etablerer sig i Schweiz, er det næppe for at lette den danske import af kukure.

Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at banken bryder loven eller på anden måde nødvendigvis gør sig skyldig i noget snavs.

Banken nøjes ikke med at afvise kritikken - den har politianmeldt DR for at bruge skjult kamera, og tirsdag kunne vi fortælle, hvordan dens advokat har henvendt sig til kritiske eksperter for at advare om, at de med deres udtalelser kunne overtræde injurielovgivningen.

Inden man bliver alt for rørt, må man nok indse, at advokatens henvendelse næppe skyldes omsorg for ekspertkilderne.

Det er internt råmateriale - vi sender heller ikke kopier af notesblokke eller kildelister

Skjulte optagelser er og bliver da også en nødløsning: Det er grundlæggende noget rod, når journalister ikke spiller med åbne kort.

Det kan imidlertid være den eneste måde at skaffe dokumentation på, og det er da også mit indtryk, at medierne har strammet voldsomt op.

Hvilket også var tiltrængt. Skjult kamera blev i en periode brugt alt for ofte - jeg husker for eksempel, hvordan man dokumenterede med skjult kamera, at et spisebord ikke blev slebet og lakeret, som det var aftalt.

Sagen var en bagatel, der slet ikke berettigede skjulte optagelser.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tilbage til diskussionen om de 11 timers råbånd: hvorfor ikke bare lægge rub og stub på nettet?

Den vigtigste bekymring ville dreje sig om kildebeskyttelsen, men selv i sager, hvor der ikke er nogen hemmelige kilder at beskytte, er det yderst tvivlsomt, om det er en god idé at falde for fristelsen til at lægge materialet frem og bevise, at man har begået ordentlig og redelig journalistik.

Dermed vil man levere et fortilfælde, så det bliver vanskeligt for andre medier at modstå presset til at lægge alt materiale frem, og når det drejer sig om ressourcer, kan selv de største mediehuse ikke være med.

Advokatkontorer og pr-bureauer kan stille med masser af medarbejdere udelukkende med et eneste formål: at finde oplysninger, der gavner deres klient og skader mediets troværdighed.

Vi er fra tid til anden ude for, at virksomheder søger professionel hjælp til at klage over Politiken, og selv i ganske små sager er det tydeligt, at der ikke bliver sparet på advokattimerne.

I sager, hvor striden står om råbånd og dermed dokumentation, kunne en løsning være, at parterne enes om en opmand, der kan se alt igennem og derefter afgøre, hvem der har ret.

Læsere, lyttere og seere skal derimod ikke ønske sig, at bankdirektører og advokater kommer til at redigere medierne.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden